Røros var nominert i klassen Destination Leadership i National Geographic World Legacy Awards sammen med sterke destinasjoner som Travel Oregon i USA og Burren and Cliff of Moher Geopark fra Irland. Prisen ble delt ut på verdens største reiselivsmesse i Berlin hvor 10.000 utstillere fra 187 land kommer, og det er forventet over 100.000 besøkende.
– Destinasjoner som forstår at bærekraft er fundamentet – blir globale ledere i morgen, sier juryformann Costas Christ.
Reiselivsdirektør Linda M. Ramberg er overveldet:
– Vi ser at bærekraft er viktigere enn noen gang for valg av reisemål. Selv om vi ikke vant prisen så vil synligheten dette gir oss ut i verden gjennom National Geographics kanaler være uvurderlig. De har blant annet 40 millioner følgere på Facebook. Dette er en viktig nominasjon for alle våre medlemmer i hele Destinasjon Røros. Da vi la strategien i 2007 med å jobbe med verdensarv – bærekraftig reiseliv, synlighet og verdiskaping, hadde vi aldri trodd at det skulle føre oss til globale reiselivsprisfinaler! Økt fokus på Røros gir trafikk og verdiskapning i hele regionen. Foruten å jobbe mot å bli et bærekraftig reisemål er ett av målene å bli mer synlig i Europa, og med den profileringen en nominasjon i finalen i National Geographic World Legacy Awards gir oss, er det en drømmestart på verdens største reiselivsmesse ITB i Berlin! Etter flere års målbevisst jobbing tar vi nå markedsandeler på utland. Denne nominasjonen giør Rørosregionen synlige i den store verden.
Juryen har merket seg dette om Destinasjon Røros: Rundt 1 million turister besøker årlig gruvebyen og UNESCO verdensarvstedet Røros. Destinasjon Røros jobber kontinuerlig med sine 200 medlemsbedrifter for å stimulere til samarbeid og koordinere utviklingen av reiselivet i regionen på en bærekraftig måte. Gjennom et imponerende og helhetlig system, som evaluerer og bygger kompetanse blant medlemsbedriftene og videreutvikler destinasjonen, fortsetter de å fremheve og implementere beste praksis innen bærekraftig reiseliv. Destinasjonen framstår som en rollemodell for andre destinasjoner i Norge.
– Vi er veldig ydmyke og stolte over at vårt utviklingsarbeid og innsats innen bærekraftig reiselivsutvikling blir lagt merke til ute i verden, sier utviklingssjef Hilde Bergebakken.
– Det har vært en utrolig spennende reise å få lov til å stake ut en kurs for helhetlig utvikling som tar hensyn til kultur, natur, lokalsamfunnsutvikling og verdiskaping. Vår reise har knapt begynt – og kunnskap om hvordan vi forvalter turisme på en slik måte at vi styrker det norske grønne omdømme, tror jeg vil være veldig verdifullt for framtiden.
Destinasjon Røros var tilstede på prisutdelingen i Berlin 9. mars, der 15 finalister var nominert i totalt 5 kategorier.