– Målet er å gi gjestene våre enda bedre hotellopplevelser. Mange av rommene pusses opp og en del av hotellene vil få nye, internasjonale restaurantkonsepter som tilpasses med lokale retter og råvarer. Hotellene vil se bedre ut, maten skal smake enda bedre og servicen heves fra et allerede høyt nivå, sier Tom Flanagan, Area Vice President for Rezidor Hotel Group i Norden.
I løpet av få år vil Rezidor Hotel Group ha investert omkring en milliard norske kroner (110 millioner euro) i oppussingen av flere av Radisson Blu- og Park Inn by Radisson-hoteller i Norden. I tillegg kommer betydelige investeringer fra eierne av hotelleiendommene.
Rezidor Hotel Group er den eneste internasjonale hotellkjeden med en betydelig portefølje i Norge. Selskapet har 60 hoteller i hele Norden, og i Norge er selskapet representert med Radisson Blu- og Park Inn by Radisson-hoteller over hele landet.
Som internasjonal aktør etablerte Rezidor seg tidlig i det nordiske markedet, med det første hotellet, Royal, i København i 1960. Hotellet ble designet ned til minste detalj av Arne Jacobsen og er anerkjent som verdens første designhotell. I dag har Rezidor Hotel Group 475 hoteller i 80 land og områder i EMEA.
Bedre gjesteopplevelser
I fjor relanserte også hotellkjeden sitt serviceprogram «Yes I Can!», som først ble lansert i 1995. Medarbeiderne har gått igjennom et oppdatert treningsprogram i hvordan de skal gi gjestene førsteklasses service og gode hotellopplevelser. Gjennom treningsprogrammet, og i det daglige, oppfordres medarbeiderne til å ta initiativ og ansvar for å sørge for at gjestene blir fornøyde.
– Våre medarbeidere gjør hver dag sitt ytterste for å gi gjestene førsteklasses service og gjennom det oppdaterte treningsprogrammet legger vi ytterligere fokus på hvordan vi kan møte gjestene på best mulig måte og innfri, og overgå, gjestenes forventninger, forteller Flanagan.
Anerkjent designteam
Hotellkjeden samarbeider med bransjens ledende designere, arkitekter og konseptutviklere, blant andre Snøhetta, LINK arkitektur og Doos Architects, for å gjennomføre den omfattende oppgraderingen i Norden.
– Vi samarbeider med de beste fordi de kjenner markedene og tør å overraske og gi gjestene mer enn de forventer. Vi jobber også tett med vårt internasjonale nettverk fordi vi ønsker å gi gjestene internasjonal design, med lokal vri, når de besøker våre hoteller i Norge, sier Tom Flanagan.
Eksempler på noen av renoveringsprosjektene i Norge
Summit Bar designet av Snøhetta
Anerkjente Snøhetta har designet Oslos nyeste skybar på toppen av Radisson Blu Scandinavia Hotel. Nye Summit Bar i hotellets 21. etasje har åpnet dørene og gir gjestene en spektakulær utsikt over hovedstaden, i en internasjonal atmosfære.
– Sammen med Snøhetta ville vi skape den beste skybaren i Oslo hvor forretningsfolk, den trendy lokalbefolkningen og hotellets gjester kan nyte forfriskende cocktails i sofistikerte og avslappede omgivelser. Her kan de få oppleve den magiske følelsen av å stå på toppen av et fjell, forteller Tomi Meriläinen, General Manager ved Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo.
Med sine 22 etasjer er Radisson Blu Scandinavia Hotel ved Holbergs plass et av Oslos høyeste bygg. Snøhetta har designet nye Summit Bar, som nylig kom ut av en omfattende renoveringsprosess. Alt interiør og møbler, hele baren og drikkemenyen har fått ny identitet og nytt design.
Hoveddelen av baren er dekket av panoramavinduer. Snøhetta har designet bakveggen i baren til å bli del av utsikten slik at gjestene nå får opplevelsen av å stå på en fjelltopp, med 360-graders utsikt over hovedstaden.
– Med byen som bakteppe har vi jobbet med et abstrakt landskap av skulpturelle former som skaper åpne og inkluderende sittegrupper. Vi ønsket å skape et interiør som rammer inn den fantastiske utsikten over Oslo. Det har vært et morsomt prosjekt med en fantastisk beliggenhet, sier Nina Bjerve Andresen, interiørarkitekt i Snøhetta.
Snøhetta er et internasjonalt anerkjent arkitekturselskap som står bak prestigeprosjekter som «Den Norske Opera & Ballett», «Bibliotheca Alexandrina» i Egypt og «the National September 11 Memorial & Museum» i New York.
Radisson Blu Scandinavia Hotel åpnet i 1975 og med nær 500 rom og mer enn 40 års erfaring er hotellet en av de største og mest anerkjente konferanse- og event arenaene i Oslo i dag.
De siste årene har mange av hotellrommene, svømmebassenget og fellesområder som Summit Bar blitt totalrenovert. De nyrenoverte hotellrommene gir nå gjestene inspirerende design, med mange detaljer, moderne løsninger og ikoniske svart-hvite bilder.
– I de nyrenoverte rommene får gjestene oppleve trendy design inspirert av verdens storbyer. Vi valgte denne designen for å gi gjestene en helt spesiell, internasjonal hotellopplevelse, forteller Tomi Meriläinen.
Med inspirerende design og modern løsninger, samt Radisson Blus “Yes I Can!”-service, er målsettingen å fortsette å gi gjestene førsteklasses hotellopplevelser.
Radisson Blu i Bodø
Radisson Blu Hotel midt i Bodø sentrum åpnet dørene for 45 år siden og har det siste året gjennomgått en omfattende oppgradering. Gjestene kan nå oppleve ny design i hotellrommene, toppmoderne løsninger i konferanselokalene og ny meny i restauranten. Målet med løftet er at hotellet igjen skal bli det mest populære møtestedet i Bodø.
– Vi er det eneste internasjonale hotellet i byen og gjestene våre fortjener stilfull design, moderne tekniske løsninger i møtelokalene og utsøkt mat. I tillegg har vi fortsatt byens beste utsikt fra skybaren vår i 13. etasje, forteller Fred Anton F. Ravneberg, General Manager ved Radisson Blu Hotel i Bodø.
I løpet av det siste året har mange av hotellrommene og badene blitt totalrenovert i stilen Smart Urban Berlin. Lundwall Architects står bak designet som skal gi gjestene en helt særegen designopplevelse. Konseptet gjenspeiler dagens moderne, internasjonale livsstil og går i varme og naturlige fargepaletter med innslag av gull, naturlig mørkt tre og bilder i svart-hvitt.
Radisson Blu i Bodø satser fortsatt sterkt på møte- og konferansevirksomhet og alle 18 møte- og konferanselokaler har fått nytt interiør, nye møbler og det siste innen tekniske løsninger.
– Vi har plass til 450 personer i våre toppmoderne møtelokaler, som alle ligger samlet på ett plan. Her kan vi ha mange mindre møter, store arrangementer og utstillinger. Det er ganske unikt å ha alle konferansefasilitetene samlet i en etasje, og gjestene våre gir tilbakemeldinger om at de setter stor pris på at det er så fleksibelt og praktisk, forteller Ravneberg.
I tillegg til møtelokalene har også fellesområdene blitt modernisert. Mellom møtene kan gjestene nyte forfriskninger i en avslappende atmosfære, med gode lenestoler og levende peis.
I 13. etasje ligger hotellets stolthet, skybaren Top13, som har panoramautsikt over hele byen. DOOS Architects har gitt baren et enormt løft med nytt rustikt design og nye møbler. Baren er dekket av vinduer som gir gjestene spektakulær utsikt over byen.
– Baren har alltid vært et populært møtested for innbyggerne i Bodø og det er fantastisk hyggelig at så mange hotellgjester og innbyggere ønsker å komme hit for å treffe kjente og nyte den helt spektakulære utsikten over vakre Bodø, sier Ravneberg.
Også restauranten Fjörd Eat & Drink har fått et kraftig løft og kombinerer nå det rustikke med det elegante, i et lokale med internasjonalt preg. Frokosten serveres på keramikkskåler i trendy omgivelser og middagen lages over åpen flamme og presenteres på rustikke trefjøler.
– Vi vil være en restaurant for både hotellgjester og Bodøværinger, og servere utsøkt, lokal mat, i et moderne miljø. Gjestene får spesialiteter som friterte torskekjaker med bakt potet og muslinger, krabbe og biff. Målet er at vi skal være den foretrukne restauranten i Bodø, så høy kvalitet både på matrettene og servicen er vårt hovedfokus, sier hotelldirektøren.
Radisson Blu Hotel Nydalen
Radisson Blu var den første hotellkjeden til å etablere seg i Nydalen, som tidligere var et industriområde. I dag er området en bydel hvor det satses på et yrende folkeliv, og Radisson Blu Hotel Nydalen har sammen med Milla Boutique nylig pusset opp hjertet av Nydalen.
– Med nyoppusset lobby, bar og restaurant, og vår sentrale beliggenhet i Nydalens pulserende forretningsstrøk, ønsker vi å gi gjester og lokalbefolkning et nytt samlingssted. Vi er stolte av å ha samarbeidet med en av Norges mest populære interiørbutikker i oppussingen av hotellet, sier Kristine Tonning, General Manager ved Radisson Blu Hotel Nydalen.
Camilla Berntsen, interiørdesigner i Milla Boutique, sier de ønsket å gjøre atmosfæren varmere og gi gjestene en følelse av å komme “hjem” til noen.
– Inspirasjonen ligger i historien og miljøet rundt Akerselva, og vi ville gjøre interiøret rustikt og mer moderne med murstein, metaller, betong, gammelt treverk og vintage lær. Samtidig finner man en liten tvist av et feminint uttrykk med vakre speil, belysning, lykter og tekstiler som tung velur, sier Berntsen.
N33 Bar og Restaurant har fått en kraftig oppgradering og står nå i stil til sine smakfulle norske måltidsopplevelser med internasjonalt tilsnitt. Også hotellobbyen er frisket opp, blant annet med en unik kunstinstallasjon laget av den anerkjente norske fotografen Christian Houge.
– Vi ser en trend i at lobbyområdet har gått fra å være et sted hvor man venter på å få tildelt rom, til å bli et populært samlingssted i hjertet av hotellet. Stadig flere av gjestene bruker hotellobbyen som en funksjonell møteplass, både til å arbeide og for å treffe gode venner og kollegaer. Målet er at også de som bor i og rundt Nydalen, skal oppleve hotellet som et hyggelig og naturlig sted å møtes, sier Kristine Tonning.
Milla Boutique, en edgy livsstilsbutikk på Aker Brygge, står bak de omfattende forandringene. De har valgt å trekke elementer fra den gamle industristilen som har vært typisk for Nydalen, inn i det nye hotellinteriøret. Med mørke farger og rå materialer som skinn, marmor, messing og treverk, som Milla Boutique er kjent for, fremstår hotellet nå som like innovativt og stilfullt som da de åpnet dørene for 12 år siden.
Radisson Blu Royal Hotel i Stavanger & Radisson Blu Royal Hotel i Bergen
26 North Restaurant & Social Club ble en umiddelbar suksess da den åpnet i Stavanger tidligere i år. I løpet av få måneder har restauranten, som blant annet serverer norsk tapas, mottatt strålende matanmeldelser og blitt rangert av gjestene som nummer 1 på TripAdvisor. Nå har suksesskonseptet også åpnet hos Radisson Blu Royal Hotel i Bergen.
– 26 North Restaurant & Social Club er inspirert av de nordiske landene, den spektakulære naturen, de kulinariske skattene og designen. Vi er glade for å kunne gi bergenserne en ny, spennende møteplass hvor gjestene kan ha forretningsmiddager, romantiske kvelder og minneverdige arrangementer i en avslappet og inspirerende atmosfære, sier hotelldirektør Nina Askvik ved Radisson Blu Royal Hotel på Bryggen i Bergen.
26 North Restaurant & Social Club i Bergen åpnet i august. Milla Boutique har oppgradert restauranten og baren, som nå har fått nytt design, freshe møbler og spennende meny med norske spesialiteter.
26 North Restaurant & Social Club er et nytt konsept som først ble introdusert i Stavangermarkedet tidlig i 2016. Restauranten og baren 26 North er en del av nyrenoverte Radisson Blu Royal Hotel i Stavanger og har siden åpniningen mottatt strålende matanmeldelser. I løpet av få måneder har gjestene rangert restauranten som nummer 1 på TripAdvisor av alle restauranter i Stavanger.
Kjøkkensjefen hos 26 North Restaurant & Social Club i Stavanger mener den avslappede atmosfæren og den lokale maten er årsaken til at restauranten har blitt så populær blant hotellets gjester og fastboende i Stavanger.
– Den jordnære og sofistikerte designen på restauranten skaper en uformell stemning som inviterer gjestene til å dele gode samtaler, le, slappe av og nyte selskapet. Dette kombinert med lokal, smakfull mat har vist seg å være et vinnerkonsept, forteller kjøkkensjef Kristoffer Ingemansson hos 26 North Restaurant & Social Club i Stavanger.
På menyen står blant annet retter som ”en bøtte med håndplukkede skjell” og ”shots fra kysten”. Ingrediensene er hentet fra de norske fjorder, gårder og skoger. Hos Radisson Blu Royal Hotel i Bergen tilbyr de det beste fra menyen som serveres i Stavanger og de har også lagt til en del retter som er skreddersydd for Bergen.
– Vi vil gi gjestene våre matopplevelser helt utover det vanlige, forteller hotelldirektøren.
Radisson Blu Airport Hotel, Oslo Gardermoen
Hotellet har brukt sommermånedene på å renovere hele konferanseavdelingen. Målsettingen er at hotellet skal være det mest ettertraktede konferansehotellet på flyplassen og ha de mest fornøyde gjestene.
– Våre konferansefasiliteter er veldig populære mye takket være vår unike beliggenhet med direkte tilgang til flyplassterminalen. Nå har vi oppgradert møtelokalene for å gi gjestene det ypperste hva gjelder fasiliteter, design og komfort, forteller Jörgen Ljunggren, General Manager hos Radisson Blu Airport Hotel på Oslo Lufthavn Gardermoen.
LINK Arkitektur er designerne bak prosjektet og har renovert konferanseavdelingen med 31 møterom og business-senter som nå har inspirerende design og det nyeste innen tekniske løsninger og AV-utstyr. Også fellesarealene i hotellet er nyoppusset i et moderne og elegant design.
Mer enn syv av ti gjester rangerer hotellet som «ypperlig» eller «svært bra» på TripAdvisor. Nå håper hotelldirektøren at renoveringen skal gi enda mer fornøyde gjester.
– Blant de positive tilbakemeldingene nevnes hotellets sentrale beliggenhet og vår gode service. Med denne renoveringen håper, og tror, vi at møtedeltakere og arrangementsplanlegger vil bli enda mer imponert av våre toppmoderne, romslige konferansefasiliteter som ligger en kort spasertur fra terminalen, sier Jörgen Ljunggren.
Radisson Blu Airport Hotel, Oslo Gardermoen ligger rett ved lufthavnterminalen og en kort gangbro knytter hotellet til flyplassterminalen. Hotellet har fem hundre gjesterom og suiter og tilbyr gjestene Radisson Blu sin velkjente «Super Breakfast».
Radisson Blu Hotel i Tromsø
Ved å velge energismarte løsninger i oppussingen av hotellet sikret Radisson Blu Hotel i Tromsø en energisparing på hele 25 prosent og vant dermed hotellkjedens miljøpris.
– Vårt mål er å gi gjestene våre førsteklasses hotellopplevelser. Renoveringen av hotellet gav både førsteklasses miljøresultater og fornøyde gjester, sier Dag Høybakk, General Manager ved Radisson Blu Hotel i Tromsø.
Radisson Blu Hotel i Tromsø har gjennomgått en omfattende renoveringsprosess og har blant annet pusset opp møte- og konferanselokalene, oppgradert resepsjonen, modernisert personalgarderobene og fått ny fasade.
– Mange av tiltakene som er gjort for å spare energi er ikke synlige for gjesten. I tillegg til å spare miljøet har for eksempel møtelokalene nå det nyeste innen tekniske løsninger og moderne design som skal inspirere møtedeltagerne, forteller Høybakk.
Av energisparende tiltak slås blant annet lyset automatisk av når møterommene ikke brukes. 400 vinduer i hotellet er skiftet ut til trelags, lydtette vinduer og ca. 60 prosent av de mer enn 10 000 lyspærene er byttet ut med led-pærer.
– Det er de små detaljene som til sammen utgjør den store forskjellen, fortsetter hotelldirektøren.
Med sine smarte energisparende tiltak og imponerende resultater vant Radisson Blu Hotel i Tromsø Rezidor Hotel Groups Think Planet-pris. Hvert år konkurrerer nær 500 Rezidor-hoteller verden over om å ha de beste miljøbesparende tiltakene og i år vant Tromsø-hotellet prisen. Hotellet fyller også 45 år i år, og benyttet anledningen til å takke for innsatsen ved å dele ut en sykkel til alle ansatte.