Alt fra ekstra bagasjeavgift til mat og taxfree-salg går inn i denne potten. Mer enn halvparten av totalsummen – 212 milliarder kroner – er for øvrig knyttet til de ti største amerikanske flyselskapene. Det er en økning på over åtte milliarder kroner sammenlignet med året før.
American Airlines var det første amerikanske selskapet som i 2008 la en avgift på innsjekket bagasje, og siden har stadig flere selskapet fulgt etter og gjort seg avhengige av disse ekstrainntektene.
Totalen har steget for hvert år, ifølge IdeaWorksCompany, som hvert år utgir The CarTrawler Yearboook of Ancillary Revenue – som nettopp tar for seg dette fenomenet.
United Airlines toppet listen deres i 2015, med 50,5 milliarder kroner i ekstrainntekter. Deretter følger American Airlines og Delta.
Ekstrainntektene utgjør nå nesten ni prosent av alt salget hos flyselskapene. Det viser studien av i alt 67 flyselskaper verden rundt. Men for noen innebærer det mye mer. For lavprisselskapet Spirit Airlines innebar det så mye som 43 prosent i 2015. Bagasjeavgiften alene utgjorde 18 prosent. For et annet selskap, Allegiant, er det snakk om 40 prosent.
Tilleggsinntektene er nå knyttet til mer enn bagasje. Nå henter de også inn fortjeneste fra salg av bonuspoeng samt kommisjon på salg av hotellrom og pakketurer.
Til tross for at ekstra utgifter er upopulære blant de fleste flypassasjerene kommer de neppe til å forsvinne. Til det er flyselskapene blitt alt for avhengige av dem, og passasjerene fortsetter – om enn noe motvillig – å betale for dem.