Det er ikke mange år siden flere spådde at pakkereisens tid var over, til tross for at etterspørselen har holdt seg jevn. Gjennom pandemien har derimot pipa fått en annen lyd, og nå kan Apollo melde om en rekordhøy økning i antall nye kunder: Hele 6 av 10 av de som har bestilt en ferie med reisearrangøren i 2022 har aldri reist med dem tidligere. Blir 2022 pakkereisens år?
– Etter to år preget med usikkerhet, restriksjoner og raske endringer i reiseråd, har behovet for trygghet aldri vært større – og da er det ingenting som slår en pakkereise, fastslår Beatriz Rivera, kommunikasjonsansvarlig i Apollo.
Kunden først – alltid
Mens mange andre fly-, og reiseselskaper har vaklet gjennom pandemien og mange har gått konkurs, har Apollo stått fjellstøtt. Reisearrangøren tilbakebetalte alle som fikk ferien sin kansellert godt innenfor fristen, og lanserte helt nye og unike reisevilkår med ekstra fleksibilitet og trygghet. Rivera er overbevist om at dette er hovedgrunnene til at arrangøren har tiltrukket seg så mange nye kunder.
– Våre reisende er alltid vår førsteprioritet, og det tror jeg mange nå har sett. Det handler ikke bare om å innfri rettigheter i forhold til pakkereiseloven, men også å finne de beste løsningene for kunden og være så fleksible som mulig. Det har vi jobbet for i hele vår 20 år lange historie, og det vil vi alltid gjøre, sier hun.
Charter ikke lenger hva det enn gang var
Men det handler nok ikke likevel bare om trygghet. Reisearrangøren har jobbet strategisk med produktutvikling både før og gjennom pandemien. Dette har ikke bare resultert i skreddersydde konsepter og et økt fokus på bærekraft, men også satsing på helt nye ikke-typiske charterreisemål.
– Vi er fortsatt Hellaseksperten, men vi er også Nordens ledende aktør på treningsreiser og reiser til Kroatia og Albania – destinasjoner få trodde på da vi først lanserte dem. Konsepthotellene våre Mondo øker også markant i popularitet, og til sommeren kommer det enda flere spennende nyheter. Så ja – jeg tror 2022 blir pakkereisens år, smiler Rivera.