Vinggruppen som denne delen av det verdensomspennende Thomas Cook-konsernet også kalles oppnådde et resultat for regnskapsåret oktober 2015 til september 2016 på 1,340 milliarder kroner, sammenlignet med 1,14 i samme periode i fjor.
Omsetningen steg til 12,5 milliarder kroner, som er en tanke mer (12,39) enn i fjoråret. I prosent utgjorde overskuddet 10,7 prosent – mot 9,2 i fjor.
Stadig bredere
– Til tross for uro i verden rundt oss og flere terrorangrep i regnskapsåret i kombinasjon med sviktende etterspørsel til Tyrkia, der reisearrangørene i Vinggruppen dro ned volumen med cirka 40 prosent, lyktes vi med å oppnå et rekordresultat, skriver selskapet blant annet i en pressemelding.
Det skjedde ifølge ledelsen mye takket være at man klarte å omfordele volumene til andre steder, først og fremst Spania, Hellas og Kroatia – land sterkt etterspurt i det nordiske markedet.
–Vi har etablert oss som den klare markedslederen i Norden, både i flest antall reisende og inntjening, sier Magnus Wikner, konsernsjef for Thomas Cook Northern Europe.
– Vi ser ellers en svært positiv utvikling og økt inntjening å vår store satsing på ”dynamic packaging”, med en kraftig økning til Det indiske hav, først og fremst Maldivene, fortsetter Wikner.
– Vårt stadig bredere tilbud gjør oss også mer relevante, og således når vi også ut til flere gjester, fortsetter han.
Gode marginer
Ving Norge økte driftsresultatet med hele 40 prosent til 173 millioner kroner.
– Vi er naturligvis veldig stolte av å oppnå slike resultater i et år preget av både politisk og økonomisk uro. I tillegg var vi nødt til å finne nye reisemål til 60 prosent av Tyrkia-kundene våre, sier administrerende direktør Christian Fr. Grønli i Ving.
Han trekker frem selskapets lojale kunder, satsingen på egne konsepthoteller, pakker med rutefly og de ferdig pakkede cruise-løsningene som noe av forklaringen på det gode resultatet.
– Hele 95 prosent av kundene våre sier at de vil anbefale oss til venner og kjente. Det er vi veldig fornøyd med, Grønli.
Selskapet omsatte for 2,979 milliarder kroner (1.10.-30.9.16), noe som er en økning på én prosent fra året før. Resultatmarginen økte fra 4,2 prosent til 5,8 prosent.
Totalt hadde Ving Norge 378 000 passasjerer i finansåret 2015/16. Det er en nedgang på 5,5 prosent sammenlignet med året før.