Wyller har arbeidet med Vagabond i 23 år – og parallelt dyrket interessen for musikk. Det siste blir det nå langt bedre tid til, for Wyller har foreløpig ingen andre planer enn å vie tiden fremover til sin største lidenskap.
Tiden var inne
– Det føles veldig befriende, sier han fra øvingslokalet på Grünerløkka, der mannen mest kjente for landeplagen Bicycle Riding nå legger siste hånd på verket – en ny låtsamling.
I reisebransjen har Wyller holdt en relativt lav profil. Det er i hovedsak partneren – reiselivsnestoren Helge Baardseth – som har frontet det som i mange år har vært Norges største reisemagasin.
– Min interesse har hele tiden ligget på den forretningsmessige siden, mens Helge har stått som det redaksjonelle ansiktet utad, sier han om sine mange år i kompaniskap med Baardseth – en mann som langt på vei har definert moderne, norsk reiselivsjournalistikk.
Baardseth fortsetter som redaksjonell medarbeider i bladet.
Anders Wyller føler det som en lettelse å ha overlatt bladet til nye krefter. Ikke fordi han ikke tror på en fremtid for Vagabond, men mest fordi fremtiden kommer til å bli krevende på områder der han ikke selv har den rette kompetansen – og energien.
– Avgjørelsen om et salg har vært en pågående prosess siden i fjor sommer, og nå (forrige onsdag) følte jeg tidspunktet var riktig. Når du først begynner å tenkte i de baner er det uansett bare et tidsspørsmål før du bør handle, sier han.
Wyller har i det stille lett etter arvtagere, og fant den til slutt hos en av sine egne ansatte. Julie Luneborg (32) har bakgrunn som markedsansvarlig i reisebutikken Nomaden, og har de siste årene arbeidet som salgs- og markedssjef i Vagabond.
– Julie brenner jo for dette, så det føles veldig riktig at hun nå overtar, sier Wyller.
Fremtidstro
Ifølge bladets nye eier blir det i stor grad ”business as usual”, med stoffutvekslingen med svenske Vagabond som en bærebjelke i det redaksjonelle uttrykket. Samtidig lover Luneborg at det norske innslaget gradvis skal styrkes.
– Vi har mange dyktige norske reiselivsjournalister som vi skal gi mer spalteplass, lover hun blant annet.
Det er med en viss skrekkblandet fryd hun tok over tømmene, ikke minst med tanke på den transformasjonen mediene nå står midt oppe i.
– Vagabond på papir har mange gode år foran seg, med trofaste lesere som er med oss videre, sier hun.
– Utfordringen er annonsørene, som emigrerer til internett. Her har vi en jobb å gjøre, ikke minst med å få til gode løsninger som bidrar til en tryggere økonomisk plattform.
Den tidligere redaktøren har også fortsatt stor tro på et Vagabond på papir, så lenge bladet er tro mot sitt medium – og publikum. Ved å utnytte printmediets tilbakelente egenskaper skal Vagabond kunne leve godt i enda mange år fremover, mener Anders Wyller.
– Vi har opplevd en forbausende liten svikt i salget av bladet, rundt 3-4 prosent de siste årene, sier han om den tiltagende konkurransen fra internett og den langt raskere og mer ordknappe distribusjon av reiseinformasjon på web.
Vi kan ikke annet enn å ønske begge lykke til.
Note: Travel News eies av Media Digital, som også står bak reisemagasinet Reis.