Virke Reiseliv var denne uken i møte med statssekretærene og embetsverket i Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) og Barne- og familiedepartementet (BFD) om fremtidens reisegarantiordning. Våre bransjekollegaer i NHO Reiseliv og Norsk Reiseliv deltok også i møtet. Bakgrunnen er EUs nye pakkereisedirektiv som var til vedtak i EU Parlamentet 11. september, og som nå går inn til trialogforhandlinger mellom Parlamentet, Rådet og Kommisjonen. Hovedorganisasjonen Virke følger de prosessene tett og gir våre innspill til EU. Norsk reiselivsnæring har behov for en ordning som sikrer konkurransekraft i et internasjonalt marked.
En ordning for fremtiden – ikke fortiden
Virke mener dagens reisegarantiordning påfører norske aktører unødvendig høye kostnader og binder kapital som kan brukes til innovasjon og utvikling. Marginene i bransjen er små, og investeringsbehovet stort. Virke Reiseliv støtter anbefalt modell fra Reisegarantiutvalget som kombinerer lavere individuelle garantier med et kollektivt fond, og hvor staten stiller garanti i oppbyggingsfasen. Det er gjort blant annet i Danmark, uten at det er kommet i konflikt med EUs konkurranseregler. Etter vårt syn kan den løsningen også benyttes her til lands.
Svensk løsning – en advarsel og en mulighet
Sverige kan se ut for å være på vei til å velge en modell uten statlig garanti, hvor næringen selv må bygge opp fondet. Det blir svært kostbart for næringen, og har skapt uro og frykt for utflagging og avviklinger. Virke frykter at en tilsvarende løsning i Norge kan føre til at flere norske reisearrangører flytter virksomheten til Danmark, hvor rammevilkårene er gunstigere. For norske myndigheter ligger det faktisk en mulighet til å tiltrekke seg aktører fra Sverige – dersom vi velger en løsning med statlig garanti.
Kritiske utfordringer må løses
Det er flere utfordringer som må adresseres:
- Kostnadsbelastning i oppbyggingsfasen: Ekstrakostnadene for bransjen de første årene kan bli betydelige. Næringen har behov for statlig garanti i en overgangsperiode frem til at bransjen selv har bygd opp tilstrekkelig kapital i et kollektivt fond.
- Manglende tydelighet om regressadgang: Uklarhet mellom Reisegarantifondet og kredittytere kan i en del tilfeller føre til krav om dobbel garantistillelse. Dette må reguleres tydelig i nytt regelverk.
- Administrasjon: Lang saksbehandlingstid og manglende forutsigbarhet svekker rettssikkerheten. Selve administreringen av fondet bør vurderes på nytt.
Veien videre
Barne- og familiedepartementet, som ivaretar forbrukersaker, setter nå i gang arbeidet med nytt pakkereisedirektiv. Virke følger den prosessen videre, og mener norsk reiseliv trenger en reisegarantiordning som styrker, ikke svekker, konkurransekraften.
Det er avgjørende at myndighetene lytter til bransjen og velger en løsning som gir forutsigbarhet, rettferdighet og mulighet for vekst. Vi må benytte sjansen til å forme en ordning som både ivaretar forbrukernes trygghet og næringens behov for utvikling og innovasjon.
