– Om det er urolighetene på grensen mot Syria som er årsaken er vanskelig å si, forklarer markedssjef Ellen Wolff Andresen i Ticket, som tror at Tyrkia-tallene antakelig kommer til å gå noe opp når sommeren nærmer seg.
– Folk bestiller stadig tettere opp mot avreisetidspunktet, og da er gjerne Tyrkia ”vinneren”.
I februar var det et solid bestillingsrush, med en økning på 21 prosent sammenlignet med fjoråret. Fortsatt er Spania vinneren, men også Hellas viser en oppadgående trend. Ifølge Ticket er årsaken at charterarrangørene øker tilbudet, både på fastlandet og på øyene.
– Det skyldes til en viss grad at den politiske situasjonen i landet nå oppfattes som mer stabil, sier Wolff Andresen.
Ticket Feriereisers undersøkelse gjort av Respons Analyse viser at nordmenn reiser stadig mer. 69 prosent av oss oppgir at de kommer til å reise utenlands i sommer, 27 prosent tilkjennegir at de kommer til å gjennomføre flere reiser enn i fjor. Bare 14 prosent tror de kommer til å reise mindre, mens 59 oppgir at de kommer til å ligge på samme nivå som i fjor.
Familiesituasjonen, endret reiselyst og arbeidssituasjon er de viktigste driverne for folks reisevalg. Krig og terrortrussel påvirke våre avgjørelser i liten grad, selv om Wolff Andresen mistenker noe av årsaken til Tyrkias nedgang kan ha sammenheng med krigen i nabolandet og den generelle utrygge politiske situasjonen i Midtøsten.
Når det gjelder reisetrender for øvrig har ikke minst flyselskapenes satsninger hatt stor betydning for besøkstallene. USA fortsetter å vokse, både til New York og Los Angeles, som utvilsomt har sammenheng med Norwegians nye ruter. I tillegg får man fortsatt mye igjen for pengene, den sterke dollaren til tross.
Fortsatt er det likevel Mallorca som vinner når vi snakker om de store tallene, etterfulgt av Kreta og Barcelona.
– Når det gjelder sistnevnte skyldes det utvilsomt kombinasjonen strand og by. I tillegg er Barcelona utgangspunkt for mange middelhavscruise, sier Wolff Andresen.
Sommerens trender
- Retrocharter
Det ene klassiske reisemålet etter det andre er på vei tilbake igjen. For mange innebærer de nygamle reisemålene et hyggelig gjensyn, men for de unge virker stedene som nye og freshe. Eksempler er Algarve, Athen og den spanske solkysten som Costa Blanca og Costa del Sol.
- Maten styrer valg av reisemål
Vi er et matelskende folk. Åtte av ti nordmenn oppgir at maten er viktig når de velger hvor de skal reise. 24 prosent sier at maten er en viktig faktor, og 58 prosent sier at maten er ganske viktig. Mest av alt elsker vi den italienske maten, etterfulgt av Spania, Thailand og Frankrike.
- Wifi viktigere enn basseng ved valg av hotell
Wifi har seilet opp som en av de viktigste faktorene når det gjelder valg av hotell. Etter grunnleggende faktorer som hotellets beliggenhet (84 prosent) og standard (76 prosent) er wifi i dag det tredje viktigste aspektet ved valg av hotell (58 prosent).
Hit reiser vi i sommer
Alle typer reiser
Topp ti land
- Spania (1)
- Hellas (2)
- USA (3)
- Italia (5)
- Tyrkia (4)
- Thailand (8)
- Frankrike (7)
- Kroatia (6)
- Portugal (10)
- Storbritannia (9)
Klatrere: Cuba og Sri Lanka
Topp 10 reisemål
- Mallorca (1)
- Kreta (2)
- Barcelona (4)
- Bangkok (7)
- Antalya (3)
- Rhodos (5)
- Split (6)
- New York (11)
- Alicante (8)
- Malaga (ny)
Klatrere: Miami, Amsterdam og Los Angeles
Topp 10 storbyer
- Barcelona (1)
- New York (4)
- Lisboa (3)
- Venezia (6)
- Paris (7)
- Roma (8)
- Nice (5)
- Amsterdam (11)
- London (2)
- Las Angeles (ny)
Klatrere: Stockholm, Praha og Helsinki
Charter top 10
- Kreta (2)
- Mallorca (1)
- Rhodos (4)
- Antalya (3)
- Kypros (5)
- Split (6)
- Burgas (7)
- Kos (11)
- Santorini (12)
- Gran Canaria (8)
Klatrere: Sardinia, Samos og Karpathos
(Fjorårets tall i parentes.)