Mat er en viktig del av reiseopplevelsen, noe også Hurtigruten har tatt inn over seg. Det bekrefter ikke misnt selskapets øverste leder, som merker stor interesse fra passasjerene.
– Norsk lokalmat er like eksotisk som norske fjell og fjorder, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam, som har satt sine tropper i gang med å jakte på flere lokale matprodusenter.
Et samarbeid med organisasjonen Matmerk skal kartlegge aktuelle leverandører. Menyene blir deretter basert på hvilken strekning båtene til enhver tid befinner seg, og på hvilke råvarer som er tilgjengelig.
Hurtigruteskipene har allerede ”En smak av kysten” på programmet, som er en meny med norsk kokekunst, men nå satses det enda hardere på å nå flere leverandører over hele landet.
Matmerks administrerende direktør Nina Sundquist har satt seg store mål, og tror det er fullt mulig å tilfredsstille selv de mest kresne ganer.
– Hurtigruten skal bli et nasjonalt utstillingsvindu for lokalmat fra hele Norge, er Sundquist ubeskjedne mål.
Fakta
Matmerk har som formål å skape preferanse for norskprodusert mat. Stiftelsen er uavhengig, men offentlig støttet av Landbruks- og matdepartementet. I styret sitter representanter fra landbruket, matprodusenter, dagligvarekjeder og merkebrukere.