En liten periode med svekkelse av den norske kronen er godt nytt for operatørene som jobber med innkommende turisme. Særlig har vårt kanskje aller fremste turistprodukt, Hurtigruten, grunn til å være fornøyde.
– Vi er veldig glad for en svekkelse av kronen. En sterk krone er en stor utfordring for oss, og påvirker det utenlandske markedet. Hver 10-øring i svakere krone, påvirker resultatet vårt med tosifret millionbeløp, sier Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam til E24.
Kronen har svekket seg kraftig sammenlignet med annen valuta. Kronen har falt fra rundt 7,90 til over 8,12 mot euro fredag.
– Produktene blir vesentlig dyrere for utenlandske turister enn det ellers ville vært. Vi lever og ånder med norske kostnader, og vi har både norsk bemanning og kontorer i Norge, mens store deler av inntektene fra reiselivsdelen kommer fra utlandet, sier Skjeldam videre til nettstedet.
Nylig leverte Skjeldam et resultat som var dårligere enn andre kvartal i fjor, og aksjen svekket seg. En av årsakene som trakk resultatet ned, er at det er blitt en sterkere konkurranse som følge av en økning i antall cruiseskip langs norskekysten. Imidlertid mener han at Hurtigrutens produkter er vesentlig forskjellig fra de andre cruiseselskapene som opererer der.
– Flere skip på kysten gjør at flere for øyene opp for oss. Vi er den ekte norske sjøreisen, tett på norskekysten gjennom 120 år. Da kommer de til oss neste gang , når de vil oppleve mer av Norge, sier han.