Selv om de fleste reisende er fornøyde med selskapets hotellpolicy og foretrukne leverandører, er det fortsatt rom for forbedring
BCD Travel har nylig gjennomført en undersøkelse blant 1 035 forretningsreisende verden over for å utforske deres valg av hoteller og andre typer overnattingssteder, samt deres bestillingsatferd og erfaringer under forretningsreiser.
Overnattingspreferanser
De fleste reisende velger mellomklassehoteller (3 stjerner) eller oppgraderte hoteller (4 stjerner) når de reiser i jobb. Hotellplassering (77 %) spiller en viktig rolle i valg av hotell, sammen med arbeidsgivers policy (56 %) og kostnad (53 %). Reisende som av og til bor i leiligheter, sier dette er mer praktisk for lengre opphold da det gir mer plass og mulighet til å lage mat og vaske klær.
Søking, bestilling og betaling
Over tre fjerdedeler av forretningsreisende bruker selskapets nettbaserte bestillingsverktøy (OBT) for å finne overnattingssteder, mens en tredjedel bruker hotellnettsider eller apper. Ved bestilling bruker 84 % OBT, én av fem bestiller direkte via leverandørens nettsider, mens én av 10 ringer hotellet. Tre fjerdedeler betaler med firmakredittkort. Virtuelle kort brukes sjelden. Tre fjerdedeler av reisende sier at arbeidsgiveren setter grenser for hotellprisene, mens én av 10 oppgir at de ikke har noen grenser, og 18 % vet ikke om arbeidsgiveren setter slike grenser.
– Et høyt presterende hotellprogram er aldri statisk, sier Teri Miller, konserndirektør, Global Client Team i BCD.
– Det er en dynamisk strategi som formes gjennom kontinuerlig overvåking av priser, innsikt fra reisende og smidige justeringer. Ved å omfavne dynamisk innkjøp kan reisestyrere reagere i sanntid på endrede behov og markedsforhold, og skape programmer som gir besparelser, bygger tillit hos reisende og øker bruken.
Reisendes atferd
Personlige preferanser påvirker sterkt valg av hotell: 77 % foretrekker hotellkjeder med kjente service-standarder, og 73 % bor på samme hotell når de besøker et reisemål gjentatte ganger.
Wi-Fi og frokost er de mest brukte hotellfasilitetene. Andre populære fasiliteter inkluderer restauranter og barer på stedet, parkeringsfasiliteter, treningssentre og fleksible innsjekkings- og utsjekkingstider. Reisende verdsetter også velværetilbud som gratis vann på flasker, treningssentre, bassenger, spa og sunne matalternativer.
Reisende foretrekker hoteller som hjelper dem å opptjene og maksimere lojalitetspoeng, spesielt i Nord-Amerika, hvor så mange som 99 % er medlemmer av hotell-lojalitetsprogrammer. Totalt deltar åtte av ti i minst ett program, og mange er påmeldt i to eller flere. To tredjedeler velger ofte eller alltid hoteller som er tilknyttet deres lojalitetsprogrammer. Tre fjerdedeler sier at arbeidsgiveren tillater dem å beholde poeng opptjent under forretningsopphold, mens 21 % er usikre.
Utfordringer
Selv om sju av 10 er fornøyde med selskapets hotellpolicy og foretrukne leverandører, er det fortsatt rom for forbedring. Vanlige problemer inkluderer treg Wi-Fi, frokost som ikke er inkludert i prisen, utdaterte rom og ubehagelige senger.
En tredjedel rapporterer ingen utfordringer under bestillingsprosessen. Blant de som har utfordringer, er den største mangelen utilstrekkelige prisgrenser satt av arbeidsgiveren.
Sikkerhet er fortsatt en bekymring. Tre av 10 sier de ikke følte seg trygge på hotellstedet, og sju av 10 låser dørene med dobbelt lås når de er i rommet.
Bærekraft
Halvparten av reisende vurderer sjelden eller aldri miljøfaktorer når de bestiller hoteller. Fire av 10 tar ingen bærekraftselementer i betraktning i det hele tatt. Bare én av fem ser etter funksjoner som økologisk sertifisering, redusert bruk av engangsplast, lave karbonutslipp, vannbesparende tiltak eller begrenset husvask.
– Hoteller er kanskje ikke den primære driveren av karbonutslipp i et reiseprogram, men de er fortsatt en viktig del av en helhetlig bærekraftstrategi, sier April Bridgeman, senior vice president for Hotelløsninger.
– Reisende tenker ofte ikke på bærekraft når de velger hotell, fordi de fleste bestillingsverktøy mangler tydelig veiledning på dette området. Vi anbefaler at kundene integrerer bærekraft i sitt årlige hotellinnkjøpsarbeid, og at de tydelig kommuniserer forventninger og mål tilbake til reisende for å hjelpe dem med å ta mer bærekraftige valg.
Med hotellinnkjøpssesongen i gang, deler podcasten Connections with BCD Travel innsikt fra eksperter om smartere hotellinnkjøpsstrategier. Episoden 14. august vil tilby en tidsriktig diskusjon om hvordan man kan forhandle fram bedre priser for hoteller i 2026.
