Ifølge den samme rapporten legger denne meromsetningen grunnlag for 16 000 arbeidsplasser, som hovedsakelig skapes innen hotell og restaurant, opplevelsesbedrifter, transport og dagligvarehanden.
Rapporten til Menon er basert på siste års tall fra Norwegian.
Sterk sysselsettingseffekt
– Dette synliggjør at Norwegians direkteruter til Norge er viktig for sysselsettingen og verdiskapingen i Norge, sier lavprisselskapets kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en kommentar til Dagens Næringsliv (DN):
Og ifølge ham er det ikke bare norske reisende og eksportindustrien som nyter godt av direkteruter til for eksempel USA, men også norsk næringsliv.
– Politikerne snakker mye om hvor viktig turistnæringen kommer til å bli for Norge fremover, men det snakkes lite om hvordan disse turistene skal komme seg til Norge, fortsetter Sandaker-Nielsen.
Et vesentlig poeng ifølge ham må derfor være at myndighetene legger bedre til rette for direkteruter til Norge. Eventuell vekst fremover vil avhenge av rammebetingelsene politikerne gir.
90 prosent av turistene Norwegian flyr inn til Norge kommer fra Europa og USA, og på Los Angeles-ruten er man noen ganger oppe i 50 prosent amerikanere.
Den sterkeste sysselsettingseffekten har man på Vestlandet, i Oslo og indre Østlandet. Det er likevel i Nord-Norge og på Vestlandet flyvningene til Norwegian ifølge rapporten har størst relativ betydning for næringslivet.
Linjeselskapene viktigst
Innovasjon Norge merker effekten av direkterutene, ikke minst som følge av egen satsing i det amerikanske markedet. Filmen Frost som Innovasjon Norge var med og sponset har gitt god effekt i besøket, noe som utvilsomt Norwegians ruter har bidratt til å forsterke.
– Direkteflyvninger skaper en helt annen aktualitet og relevans for Norge som reisemål, sier blant annet markedssjef Stein Ove Rolland i Visit Norway,
Også direktør for Reise Norge i Virke, Line Endresen Normann, tror direkterutene har hatt effekt.
– Den lave kronekursen har hatt en viss betydning, og mange kommer med andre transportmidler, men direkterutene har helt klart bidratt. Ikke minst er nye ruter med på å utvide markedene for norske turistdestinasjoner, sier hun til DN.
SAS er ikke like enig i Menons konklusjoner. Informasjonssjef Knut Morten Johansen mener de store linjeselskapene som SAS og Lufthansa har mesteparten av æren for veksten. Selv om flere direkteruter både fra SAS og Norwegian bidrar til vekst er det ifølge ham fortsatt slik at de aller fleste turistene til Norge kommer via andre steder
– Om turistene kom hit bare med direkteruter ville det vært lite utlendinger i Norge, konkluderer han overfor DN.