Høsten har vært preget av mye vær. Kraftige vinder, snøfall og underkjølt regn. Flyene får juling og vi jobber på spreng for å minimere belastningen for våre passasjerer. Novemberregulariteten endte på et rekordlavt nivå, 92,1 prosent. Et nivå langt fra hva vi finner tilfredsstillende, eller hva vi planlegger for. Problemene har stått i kø for Widerøe, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Kapasiteten for november måned var opp med tre prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og ned 14 prosent mot forrige måned. 326.041 passasjerer fløy med Widerøe i november, en økning på 15 prosent. Kabinfaktoren endte på 71,3 prosent. 5,2 prosentpoeng mot samme periode i fjor.
Til tross for gode salgstall og fortsatt gode passasjertall er Widerøe langt fra fornøyde med situasjonen. De endte med en rekordlav regularitet på 92,1 prosent. Milevis unna hva de hadde planlagt for. Problemene har stått i kø denne høsten, og det har toppet seg den siste tiden. Produktet de leverer til sine kunder er langt fra tilfredsstillende og det er de oppriktig svært lei seg for.
De har manglet fly og besetning etter at X-fly, som hadde vært innleid, måtte gå til Skifteretten for to uker siden. De har signert ny avtale med Icelandair som startet opp med sine Widerøe-flyvinger fra mandag denne uken.
Flyselskapet er inne i en periode med dårlig teknisk regularitet. Samtidig har heftig vær med lynnedslag, birdstrikes og stengte rullebaner gjort at fly med planlagt vedlikehold har blitt stående i kø hos Widerøe Technical Services (WTS). Dette har medført flere kanselleringer og forsinkelser, som skaper ringvirkninger inn i øvrig trafikk påfølgende dager og uker.
På toppen av en allerede problematisk driftsituasjon ble det ikke oppnådd enighet i de lokale forhandlinger mellom selskapets underleverandør WTS og Norsk Flyteknikerorganisasjon (NFO). Det betyr at ca. 140 fagorganiserte begynte å gå sakte fra mandag 25. november. Som konsekvens av dette tar det lengre tid enn normalt å få fly tilbake i drift etter teknisk ettersyn.
– Vi er overhodet er ikke fornøyd med den driftskvaliteten som vi leverer for øyeblikket. Den dårlige regulariteten skyldes en rekke uheldige omstendigheter som i sum skaper store problemer for driften. Vi står midt i den perfekte storm, sier administrerende direktør i Widerøe Tore Jenssen.
For å sikre at Widerøes passasjerer i minst mulig grad blir skadelidende iverksettes nå en rekke tiltak som kjøp av teknisk vedlikehold av andre underleverandører og justering av produksjonen fremover.
– I sum gjør dette at vi dessverre har langt flere kanselleringer og forsinkelser enn normalt. Vi er svært lei oss for de problemene den dårlige driftssituasjonen påfører våre passasjerer. Vi jobber så fort vi kan for å løse situasjonen, og håper at vi snart skal være tilbake til normalen, avslutter Jenssen.