De aller fleste billettene Berg-Hansen selger gjøres over internett av kundene selv. De kan ikke alltid være trygge på at de får best mulig pris og tilbud på reisen sin. Derfor sjekker
Berg-Hansen flere hundre billettbestillinger hver dag for å finne ut om det er finnes sparemuligheter.
På noen av reisene er det mulig å spare opptil 200-300 kroner, andre ganger mye mer.
Prisvakten fungerer enkelt fortalt slik at ved å gjennomgå kundens bestilling kan Berg-Hansen kanskje finne en bedre rute, med en liten endring, som for eksempel et fly som går en halvtime før eller en annen billettklasse. Det kan fort gi tusener av kroner i gevinst.
– Som et fullservice reisebyrå med en rekke avdelinger har vi muligheten til å sørge for at kunden til enhver tid får de beste alternativene, sier kommunikasjonsdirektør i Berg-Hansen, Anette Maltun Koefoed.
Tidligere i år sparte Berg-Hansen blant annet en kunde for nesten 7000 kroner på reise, fortsatt med fleksibilitet og samme sete, forteller hun. For noen år siden ble en annen kunde spart for 15 000 kroner, ved å legge inn mer fleksibilitet og endre litt på sammensetningen av flyreisen.
Det er ofte feil kombinasjoner av fly som gjør reisen dyrere enn nødvendig.
– Kunden har ikke nødvendigvis gjort noe feil, men det er ofte vanskelig å ha oversikt for både kundene og flere av bestillingssystemene, sier kommunikasjonsdirektøren.
Berg-Hansen kan i andre tilfeller gjennom prisvakt-tjenesten finne oppgraderinger til bedre billettklasser eller mer komfort på reisen for bare noen hundrelapper.
Siden det ofte er kunden som har valgt sin egen tur, ringer de ansatte som oftest kunden opp og opplyser dem om nye muligheter
– Prisvakt-tjenesten tar ikke fri. Det betyr at uansett når på døgnet du bestiller – enten det er en hverdag eller helg – vil du nyte godt av samme service, understreker Anette Maltun Koefoed.