SAS totale kabinfaktor forbedret seg samtidig med over seks prosentenheter til 76,3%. Økningen viser at SAS’ satsing på de mer fritidsorienterte rutene blir ønsket velkommen av kundene, heter det i en pressemelding fra SAS.
SAS’ satsing på interkontinentale og fritidsorienterte ruter innen Europa fortsetter å få en positiv mottagelse og viser at strategien møter etterspørselen fra de reisende, heter det videre i meldingen. Lanseringen av sommerprogrammet i slutten av mars er blitt godt mottatt og har sammen med økt trafikk rundt påskehelgen bidratt til en markant trafikkvekst og øking av kabinfaktoren.
I løpet av april økte SAS’ totale trafikk med nesten 18%. Tilveksten var størst på de interskandinaviske og europeiske rutene der trafikken økte med ca 26%. Også på de interkontinentale rutene var tilveksten god med en økning på 14%. På SAS’ innenriksruter minket trafikken med 4% som følge av omdisponering av produksjon til SAS’ europaruter. SAS økte i løpet av måneden den totale kapasiteten med ca 8%.
– Det er gledelig at flere velger SAS og at vi har fått en meget bra respons på sommerprogrammet, med økt kapasitet og flere nye destinasjoner. Det viser at vår satsing på å møte den stigende etterspørselen på fritidsorienterte ruter fungerer bra og styrker vårt allerede brede nettverk til, fra og innen Skandinavia, sier Rickard Gustafson, administrerende direktør og konsernsjef i SAS.
Den nominelle yielden sank 7%, mens PASK steg med 1% i april 2017 sammenlignet med fjoråret.