Flere flyselskaper – blant annet SAS – har laget guidebøker med tips fra de ansatte. Her forteller de om sine favorittrestauranter, hoteller og severdigheter som de mener har interesse for andre.
Icelandair går imidlertid et betydelig skritt lenger med sitt Stopover Buddy-tilbud, der flyvertinner og andre ansatte i selskapet rett og slett tar gjestene med seg ut på guidete turer.
Bakgrunnen er Icelandairs satsing på opplevelser knyttet til mellomlandingene i Reykjavik. I stedet for at passasjerene haster videre til USA legges det mer og mer opp til at de skal tilbringe en natt eller to på Sagaøya, noe de har hatt stor suksess med. I dag forsøker flere andre flyplasser å følge i islendingenes fotspor. Både Oslo Lufthavn og Vantaa i Helsinki bygger ut sine tjenester på dette området.
Stopover Buddy-programmet er hovedsakelig gratis. Gjestene betaler for mat og andre løpende utgifter til museer og så videre, mens Icelandair dekker lønnen til sine ansatte, som fungerer som guide, sjåfør og reiseekspert. Programmet er hele tiden i utvikling. Denne høsten knytter for eksempel Icelandairs ansatte noen av sine guidetjenester til spesifikke hendelser, som bryllupsbesøk.
– Da vi dro i gang dette programmet tenkte vi ”hvordan kan vi bruke ting våre ansatte er opptatte av og dele de med våre gjester”, sier Icelandairs Guthmundur Oskarsson til The New York Times. Han har vært med og utviklet Storover Buddy-programmet.
– Kjerneverdien i selskapet er at vi elsker våre kunder, og er villige til å gjøre mye for at de skal være lykkelige.