– 2017 var et historisk vendepunkt for antall innkommende turister i Israel. Mer enn 3,6 millioner turister kom hit i løpet av året, en økning på 700 000 turister i forhold til i fjor, sier turistminister Yariv Levin.
– Dette er selvsagt flere enn noensinne – vi har aldri før hatt flere enn tre millioner turister. Dette er et direkte resultat av en altomfattende revolusjon innen markedsføring som vi har gjennomført i løpet av de siste to årene. Hovedsakelig har den bestått av å ta i bruk en innovativ markedsføringsstrategi, tilby incentiver til flyselskaper til å åpne nye ruter med et betydelig potensial for et stort antall innkommende turister, og for første gang har vi inngått samarbeid med de største nettbaserte reisebyråene i verden. Revolusjonen innen turisme i 2017 har bidratt sterkt til Israels økonomi. For første gang har inntektene fra turisme passert 20 milliarder shekel (46 mrd. NOK), samtidig som rundt 25 000 nye jobber er blitt skapt.
Ifølge Israels statistiske sentralbyrå (CBS) er den endelige statistikken for turisme i 2017 som følger: 3 611 800 besøkende ble registrert, en 25 prosent økning i forhold til 2016 og 29 prosent i forhold til 2015. 290 000 besøkende turister ble registrert i desember 2017, ca. 17 prosent flere enn i desember 2016 og 47 prosent flere enn i desember 2015. Det var ca. 308 000 besøkende i desember (inkludert dagsbesøkende).
USA er fremdeles det landet som den største gruppen av turister kommer fra, med 778 000 besøkende i 2017, 20 prosent flere enn i 2016. Nummer to er Russland (331 500), og deretter kommer Frankrike (308 600), Tyskland (218 100) og Storbritannia (198 500).
Den største økningen i antall innkommende turister i 2017 var i de to landene der Turistdepartementet har investert betydelig i markedsføring – Polen (89 prosent økning) og Kina (45 prosent). Det var også en økning på 33 prosent i antall turister fra Tyskland, nok et land som departementet har rettet en betydelig del av sin markedsføring mot.
– Siden vi har satt ny rekord i antall innkommende turister som følge av innovativ og kreativ markedsføring, har vi begynt å gjennomføre endringer i departementets organisasjonsstruktur, sier generaldirektør i Turistdepartementet, Amir Halevi.
– Målet er å tilpasse det til det nye turistmarkedet, med hovedvekt på det digitale rom og å utvikle nisjeturismemarkeder slik som for sport, mat og mer. Vi har også arbeidet for å forbedre infrastrukturen for turisme, med fokus på å holde eksisterende steder rene og i god stand. Vi arbeider for å gjøre overnattingsmulighetene i Israel varierte for å tilpasse oss til trendene i markedet, og dernest å øke antallet innkommende turister. Vi jobber også for å rekruttere arbeidskraft til turistnæringen, der for tiden mer enn 200 000 personer arbeider. Som følge av alle disse endringene er vi optimistiske med tanke på en økning i antall besøkende turister og at turistsektoren befester sin stilling som en betydelig bidragsyter til økonomien og arbeidsmarkedet.