– Dette er en ny milepæl i Fjord Lines utvikling. Vi har lyktes meget godt på ruten de siste årene og er strålende fornøyde med å ha bestilt et nytt skip, sier Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line AS.
Det australske verftet Austal Ships Pty Ltd har fått oppdraget med å bygge skipet, som vil representere en ny teknologisk standard og gi klare miljømessige gevinster på ruten når det står klart til sommersesongen 2020.
– I utviklingsfasen har blant annet komfort vært viktig for oss. Den nye katamaranen skal være et komfortabelt og behagelig reisealternativ, samtidig som den skal være raskeste reisevei mellom Norge og Danmark. Med toppfart på 40 knop vil reisetiden fortsatt være 2 timer og 15 minutter, forteller Ternblom, som også understreker at investeringen vil gjøre Fjord Line til en aktør i fraktmarkedet på strekningen.
Nytt konsept i det norske og danske markedet
Det nye skipet bygges med kapasitet til 1.200 passasjerer og over 400 biler – nesten en dobling fra dagens kapasitet. Butikken om bord blir dobbelt så stor, med dertil større og bredere utvalg. Gjestene vil kunne velge mellom tre spennende matkonsepter på overfarten.
– Skipet blir lyst og luftig med en tydelig skandinavisk profil på innredningen. Barn og barnefamilier får også sin egen avdeling hvor de kan boltre seg. Dette blir et helt nytt fergekonsept i det norske og danske markedet, sier Ternblom.
Fjord Line vil fram mot sommersesongen 2020 investere i dagens katamaran, HSC Fjord Cat, for å sørge for et fortsatt konkurransedyktig produkt på linjen over Skagerrak.
– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle alle våre produkter fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Langesund og Sandefjord. Det innebærer også oppgraderinger på dagens skip, sier Ternblom.
God utvikling for ruten Kristiansand-Hirtshals
Fra 2014 til 2016 vokste Fjord Line med 26.000 passasjerer og 7.400 biler på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals. I 2016 fraktet rederiet 213.000 passasjerer på ruten, fordelt på 576 seilinger.
– Vi ønsker å være innovative i utviklingen av nye produkter og ruter, en kongstanke vi håper skal sikre fortsatt vekst i mange år framover, sier Rickard Ternblom i Fjord Line.