Selskapet markedsfører seg som et ultra-luksuriøst opplevelsescruise-rederi som tilbyr opplevelser tilsvarende de du kan erfare på en mega-yacht. I følge selskapets CEO Ulf Henrick Wynnsdale startet planleggingen i fjor,.
– Undersøkelsene vi har gjort i markedet peker på mindre skip, sier han til Cruise Industry News.
– Det blir et mer opplevelsesvinklet produkt, samtidig som det ultra-luksuriøse segmentet i markedet ikke har så stor kapasitet.
De initielle planene er å bygge seks skip mellom 2019 og 2020, og det har vært spekulert i om Norwegian Cruise Company er den hemmelige kontraktøren som bestilte et skip på VARD tidligere denne måneden.
– Nei, det er ikke oss, sier Wynnsdale, og legger til at andre skipsverft har nok ledig kapasitet for levering i 2019 og 2020. Selskapet har allerede signert flere intensjonsavtaler med ulike aktører.
Skipene vil være operative i polare farvann, og blir således potensielle konkurrenter med blant annet Hurtigruten.
– Vi ønsker fleksibiliteten til å seile hvor som helst, og når du bygger et nytt skip er polarklasse ikke så store ekstra kostnader. Foreløpig er vi på et tidlig stadium i prosjektet, og planene vil inkludere polare strøk dersom vi ser en etterspørsel etter dette, sier Wynnsdale.
Luksusskipet vil være oppsatt med 90 suiter fra 36 kvadratmeter og oppover, og Wynsdale peker på Scenic Eclipse som den nærmeste konkurrenten.
Selskapet opererer fra Oslo, og er allerede i gang med å sette opp operasjoner i Miami.