Til Stortinget opplyser samferdselsministeren at regjeringen ønsker å nedsette et uavhengig utvalg for å se på framtidig kapasitet på Oslo lufthavn, melder NRK.
Dette innebærer blant annet om en tredje rullebane bør bygges der, eller at Rygge skal tas i bruk som en avlastningsflyplass.
Den sivile flytrafikken ved Moss Lufthavn Rygge ble lagt ned i 2017. Den omdiskuterte flypassasjeravgiften, som ble innført på alle flyginger fra norske flyplasser i 2016, ble blant annet oppgitt som grunn da Ryanair la ned all sin trafikk fra Rygge.
Nå presser en Facebook-gruppe med 35.000 medlemmer på for en gjenåpning av kommersiell drift ved lufthavnen.
– Det går ikke an å se på at en slik flyplass står som et monument over hvor galt det kan gå når politikerne baller det til med famøse vedtak, sier Tor Magnus Seglsten i gruppen «Vi som ønsker Rygge flyplass gjenåpnet».
I september skrev Moss Avis at Moss Lufthavn Rygge er til salgs. Jotunfjell Partners, som har sittet som eiere siden 2017, selger både terminalbygg, parkeringshus og flyoppstillingsplasser. Målet er å få solgt i løpet av året.
(©NTB)