Ny teknikk gjør A320neo 15 prosent mer drivstoffeffektivt enn dagens A320.
SAS, som i år fyller 70 år, styrker sitt tilbud med ytterligere 30 moderne fly som reduserer klimapåvirkningen, og nye kabiner i hele flåten med markedets raskeste WiFi. Større motorer sammen med vingenes såkalte sharklets gjør flyet mer enn 15 prosent mer drivstoffeffektivt enn dagens A320. Det er det første av 30 nye Airbus A320neo som legges til SAS flåte. Ytterligere tre fly leveres i år, og deretter skjer leveransene løpende til og med 2019.
Ny kabin på samtlige fly
En klassisk skandinavisk design samt material- og fargevalg i kabinen er tatt frem for å skape en moderne, rolig og innbydende atmosfære. De nye kabinene på kort- og mellomdistanseflåten vil være i samme stil som den nye kabinensom er installert i alle SAS langdistansefly.
– Vi gleder oss til å ønske våre passasjerer velkommen ombord på vårt første av de 30 nye Airbus A320neo, som bidrar ytterligere til å redusere våre utslipp og klimapåvirkningen. Mange av kundene våre reiser med oss ofte, og vi er en viktig del av mange menneskers hverdag. Vår nye kabin på langdistanseflyene har blitt veldig positivt mottatt, og nå bringer vi den videre også til kort- og mellomdistanseflåten, der vi i tillegg investerer i meget rask WiFi, med surfehastigheter som gjør at tiden ombord kan brukes til arbeid eller til å koble av og streame en favorittfilm eller en serie, sier Rickard Gustafson, vd og konsernsjef i SAS.
I tillegg til god benplass, nye og komfortable seter (Recaro med ny, mykere setepute) og ny design, leveres A320neo også med USB-ladeuttak i alle seter og mood light, lys som reguleres etter tiden på døgnet. Fargeskalaen i den nye kabinen går i en gråtone i tekstiler som setetrekk og kabinteppe, og med en blå aksentfarge i detaljer som aksentsømmer og til gardinene i fremre og bakre del av kabinen.
I tillegg til 30 nye A320neo vil også samtlige eksisterende kabiner bli oppgradert mellom 2017 og midten av 2019. Totalt innebærer satsingene på disse 100 flyene, inkludert WiFi og oppgradering av kabiner, en investering på cirka 500 MSEK over en treårsperiode.
Streaming i luften
Det første flyet med høyhastighets-WiFi, som blir mulig med leverandøren ViaSats satellitteknologi, kommer i andre halvår i 2017. Med surfehastigheter per passasjer på 12 mbit, som er det man med dagens teknikk kan tilby totalt ombord, vil SAS-kunder snart kunne bruke tiden ombord til å jobbe, surfe eller nyte godt av de samme tjenestene som hjemme, for eksempel streaming av musikk, filmer og TV. Internett ombord på kortdistanseflyene vil være gratis for alle SAS EuroBonus-medlemmer og de som reiser i SAS Plus. Det vil også være mulig å bli medlem ombord.
I tillegg til SAS 30 nye A320neo har selskapet løpende investert i nye og mer drivstoffeffektive fly. Blant annet Airbus A330E (Enhanced) fra 2015, og SAS har nå en flåte som består kun av ”next generation”-fly. I 2019 starter også leveringene av SAS nye Airbus A350-900.
SAS er det første flyselskapet i EU som setter A320neo i trafikk med den nye LEAP-1A-motoren fra CFM. Se gjerne Airbus’ video om A320neo og drivstoffeffektivitet.
Fakta om Airbus A320neo
- Redusert drivstofforbruk med 15 prosent sammenlignet med nåværende A320 (A320ceo)
- Redusert støynivå med 50 prosent
- Rekkevidde 4600 km
- Antall seter – 174
- Lengde 37,6 meter
- Vingespenn 35,8 meter
- Høyde 11,8 meter
- Sete-pitch 30”
- Setehelling 3”
- Motor – CFM LEAP1A
- Drivstofforbruk 0,025 liter per sete/km
Onsdag 26. oktober går de første kommersielle flyvningene mellom Stockholm og København. Leveranser av SAS A320neo er planlagt til: 11–2017, 7–2018 og ytterligere 8–2019.