I likhet med søsterskipene MS Rygerelektra og MS Rygerdronningen, vil den toppmoderne sightseeingbåten ha en kapasitet på nærmere 300 passasjerer.
– Vi begynte å tilby fjordcruise-opplevelser fra Bergen i 2013. Det er hyggelig å konstatere at disse fjordcruisene har blitt så populære at vi trenger en større båt for å møte den økende etterspørselen, sier Lars Rødne, daglig leder i Rødne.
– Båten vil også være viktig for å nå målet om økt bærekraftig turisme, samt bidra til den grønne omstillingen, sier han videre.
Levering tidlig 2025
Den nye båten leveres i første kvartal av 2025 og vil da, forutsatt at Enova bidrar med økonomisk støtte, ha hybrid fremdriftssystem med både elektriske og dieseldrevne motorer. Ved å bruke batterikraft inn og ut av Bergen Havn, samt gjennom Mostraumen og inn til Modalen, vil utslippene reduseres betydelig. Båten vil også gå på dieselmotor deler av fjordcruiset.
– Når nødvendig infrastruktur og teknologi er på plass, vil Rødne oppgradere båten til ren batterikraft. Dette vil da tilsvare Rødnes helelektriske båt MS Rygerelektra, som har base i Stavanger, understreker Lars Rødne.
Helnorsk
Den nye katamaranen skal bygges ved det norske verftet Brødrene Aa i Hyen, i Vestland fylke. Verftet har bygget 12 båter for Rødne de siste 15 årene. De er verdensledende innen bygging av lette, hurtiggående båter i karbonfiber, og ligger i forkant når det gjelder utviklingen av elektriske passasjerfartøy.
– Rødne er et norsk, familieeid selskap. Det er naturlig for oss å velge norske samarbeidspartnere med spisskompetanse på innovative og miljøvennlige løsninger der dette er mulig. Helt siden oppstarten i 1956 har vi vært opptatt av å bygge stein på stein og fornye flåten trinnvis», forteller Lars Rødne.
– Vi er opptatt av helårsturisme, og gleder oss til å ønske turister fra hele verden velkommen om bord i den nye båten på en av våre daglige avganger fra Bergen – året rundt! Den nye båten vil være spesialbygget for turisme med store panoramavinduer, romslige salonger og god plass på soldekkene, sier han.
Perfekt for reiselivsnæringen
– En fantastisk nyhet for reiselivsnæringen vår», sier reiselivsdirektør Anders Nyland i Visit Bergen om Rødnes satsing.
Nyland synes det er spennende at Rødne rigger seg for videre vekst, og satser på bærekraftig og miljøbevisst gjestekomfort ved å bidra til stadig grønnere fjordturisme.
– Bergen er merket som Bærekraftig reisemål og da trenger vi aktører som satser og bidrar til å redusere klimagassutslippene, sier reiselivsdirektøren.
Fakta den nye båten:
Investering: 100 MNOK
Bygget etter HSC-2000 koden
Lengde: 36 meter
Bredde: 10,3 meter
Antall passasjerer: 281
Maksfart: 25 knop
Batterikapasitet: ca 500 kWh