2015 ble dermed det andre året på rad med oppgang, melder Innovasjon Norge i en pressemelding.
Norske gjestedøgn økte med tre prosent, mens utenlandske økte med syv. Ifølge Innovasjon Norge var det god vekst i alle markeder.
Tyskland var igjen det største utenlandsmarkedet for norsk reiseliv, med 1,1 millioner gjestedøgn. Det er en økning på fem prosent. Sommersesongen var også preget av en god økning fra Asia.
Det totale forbruket blant turister som overnattet på kommersielle overnattingssteder (hotell, camping og hyttegrend) og på Hurtigruten anslås til omtrent 32,5 milliarder kroner. Norske reisende la igjen 20,8 milliarder, mens utenlandske turister la igjen 11,7 milliarder.
I turistbegrepet ligger både de som var her i ferie- og fritidsøyemed og forretningsreisende. Bryter vi tallene ned på dem som var på ferie- og fritidsreise er forbruket på 20,1 milliarder kroner. Det er en økning på 14 prosent, eller 2,2 milliarder kroner, i forhold til 2014.
Forbruksveksten skyldes i hovedsak at nordmenn brukte mer penger per ferie i 2015 sammenlignet med året før, mens forbruksøkning hos de utenlandske gjestene skyldes økningen i gjestedøgn.
Et interessant trekk i undersøkelsen er vurderingen av nordmenn som verter, der vi skårer høyt som et gjestfritt folkeferd. Det mener Innovasjon Norge har betydelig innvirkning for totalopplevelsen, fordi om turistene er fornøyd vil man også i stor grad anbefale Norge til andre.