Helt i tråd med normale sesongmønstre. Kraftige vinterstormer og begrenset tilgang på nye motorer bidro imidlertid til flere utfordringer enn ønsket for årets nest siste måned.
Produksjonen falt totalt to prosent sammenlignet med november 2024, og var 18 prosent lavere enn i oktober. Dette er i samsvar med utviklingen tidligere år når trafikken går inn i den roligste perioden. Kabinfaktoren endte på 70,3 prosent, en nedgang på 1,4 prosentpoeng fra samme periode i fjor. Antall passasjerer gikk ned én prosent til 323 734 sammenlignet med november 2024.
November ble en krevende måned driftsmessig, særlig på kortbanenettet hvor selskapet hadde for mange kanselleringer. Hovedårsaken var værrelatert, men mangel på nye motorer skapte også utfordringer på det regionale rutenettet. Med bedring i været de siste dagene og nye motorleveranser på plass, går Widerøe inn i høytiden med betydelig mer stabil operasjon.
Til tross for sesongvariasjoner på store deler av rutenettet, øker Widerøe kapasiteten mellom Bodø og Svolvær med én ekstra rundtur fra februar 2025. Tiltaket kommer etter tydelige behovsmeldinger fra lokalt næringsliv og lokalpolitikere.
– Det er ikke balanse mellom etterspørsel og tilbud, og derfor tar vi grep, og setter inn ekstra kapasitet for egen regning. Samtidig er vi i dialog med Samferdselsdepartementet om mulige kapasitetsøkninger på anbudsrutene til og fra Lofoten, sier Terje Skram, Direktør for Strategi og Infrastruktur i Widerøe as.
Med drøyt tre uker igjen til juledagene planlegger Widerøe normal drift frem til kl. 14 på julaften.
– Julaften faller gunstig for reisende i år. De mest populære reisedagene er fredag 19. desember, samt 21., 22. og lille julaften. Flere alternative reisedager gir større fleksibilitet og mange ledige seter, sier kommersiell direktør i Widerøe, Espen Steiro.
– Med unntak av enkelte avganger mellom nord og sør er det fortsatt gode muligheter for å rekke julemiddagen hjemme hos familien.
