Frem til midten av desember hadde det kommet inn 1 229 klager mot ruteflyselskapene, melder Travel News Sverige. De fem som fikk flest står for omtrent av alle anmerkninger.
Norwegian er det selskapet som har fått flest klager – hele 297. Det skyldes blant annet den to dager lange pilotstreiken, der flyselskapet måtte innstille en rekke flyvninger.
I tillegg hadde Norwegian en rekke problemer med sine nye Dreamliner-fly. En lite pluss er at det norske lavprisselskapet hadde færre anmerkninger i år enn året før – da det fikk 247.
SAS lander på andreplass med 182 klager mot seg, mot 150 året før. Streik og hundretalls innstilte flyvninger bidro til det relativt høye tallet.
Nummer tre ble Lufthansa, som er fordobling i forhold til i fjor. Også her har utvilsomt de mange streikene påvirket doblingen av antallet klagersammenlignet med 2014.
Flyselskapenes klagetopp 2015:
- Norwegian Air Shuttle, Norge 297
- SAS, Sverige 182
- Lufthansa German Airlines, Tyskland 61
- Wizz Air Hungary Airlines Ltd, Ungarn 47
- Turkish Airlines, Tyrkia 43
- Ryanair Ltd, Irland 34
- Finnair ABP, Finland 31
- Air Berlin PLC & Co, Tyskland 30
- KLM Royal Dutch Airlines, Nederland 29
- British Airways, Storbritannia 23
Kilde: Allmänna reklamationsnämnden, ARN.