Norwegian og Strawberry etablerer et felles selskap som skal gi medlemmer av ulike fordelsprogrammer langt større valgmuligheter enn i dag. De to selskapene vil ha likt eierskap i det nye selskapet.
Den digitale fordelsvalutaen skal erstatte poengsystemer som benyttes av forskjellige fordelsprogrammer i dag. Dette betyr at medlemmer som tjener poeng på hotellovernattinger, kan velge å bruke dem til å betale for flyreiser – eller motsatt.
– Norwegians fordelsprogram er allerede populært, og vi har arbeidet med å utvikle programmet vårt ved å tenke nytt og samarbeide med andre aktører. Jeg er svært fornøyd med at vi fant sammen med Strawberry, og at vi sammen kan skape noe som vil gi enda flere kunder et større tilbud av tjenester og mer valgfrihet. Vi ønsker også å invitere andre fordelsprogrammer inn i dette samarbeidet, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
I første omgang blir det Norwegian Reward og Strawberrys fordelsprogram som inngår i samarbeidet, mens planen er å inkludere flere ledende aktører fra hele Norden, slik at kundene får enda flere muligheter til å tjene og bruke poeng. Det nye selskapet vil fra starten av nå ut til en stor andel av nordiske husstander.
– I dag tilbyr vi et univers av spennende opplevelser og et attraktivt fordelsprogram med fantastiske partnere. Målet med Strawberry er at vi skal være mer relevante for flere oftere. Når to selskaper med en nordisk forankring og historie går sammen for å skape en felles fordelsvaluta, er det med på å levere på dette målet. Det vil være en game changer for medlemmer og gjester. I praksis betyr det at alle i Norden vil få enda bedre og flere muligheter til å tjene og benytte oppsparte fordelspoeng. Vi gleder oss til å starte reisen sammen med Norwegian, sier Petter A. Stordalen, eier og grunnlegger av Strawberry (tidligere Nordic Choice Hotels).
Norwegian og Strawberry har til sammen rundt 7,5 millioner medlemmer i fordelsprogrammene sine i Norden. Flere detaljer om selskapet og fordelsvalutaen vil bli gjort kjent ved lanseringen senere i år. De to eksisterende lojalitetsprogrammene, Norwegian Reward og Strawberry sitt fordelsprogram, videreføres med sine respektive medlemstilbud, og vil fortsatt være eiet av henholdsvis Norwegian og Strawberry.
Vil bygge nordisk forsvarsverk mot bookinggigantene
Norwegian og Strawberry hevder deres nye valuta både kan stå imot internasjonal konkurranse og gjøre dem unike i kundeklubb-jungelen.
De lover å gjøre det mye enklere for forbrukerne å få oversikt over hva de har på «konto», samt velge fritt hva poengene skal brukes til.
Selv om SAS’ Eurobonus-program er nærmeste geografiske konkurrent, var det først og fremst utenlandsk dominans innen booking- og betalingsløsninger Stordalen trakk fram på pressekonferansen i Oslo.
– Vi er i et marked som i stor grad er dominert av internasjonale aktører. For mitt vedkommende hotellbransjen, og disse aktørene har aldri skapt en jæ … arbeidsplass, sa en engasjert Stordalen.
Han klarte å svelge banneordet, men frustrasjonen skinte tydelig gjennom den svarte, halvt oppkneppede skjorta.
– De betaler knapt en skattekrone, mens milliardene går ut til en eller annen computerbasert ting i Nevada-ørkenen. Vi skal ta dette tilbake, og vi skal operere i vårt primærmarked, som er Norden, fortsatte Stordalen.
Samarbeidet dem imellom har spiret og grodd en tid, men avtalen ble endelig signert «veldig, veldig sent i går kveld», ifølge Stordalen.
Ordningen plasserer seg på toppen av Norwegian Reward og Strawberrys fordelsprogram. Ambisjonen deres er lansering mot slutten av året.
Innen den tid må de også klekke ut et navn på den nye valutaen, og de regner med at flere andre partnere også da har sjekket inn i klubben.
– I en tid hvor enhver aktør og liten butikk har egne fordelsprogrammer, hva er det som gjør dette unikt?
– Vi har i dag lojalitetsprogrammer på begge sider som består av millioner av medlemmer. Det er et samarbeid vi vil utvikle. Hva som blir lagt inn av andre typer fordeler, det vil vi komme tilbake til. Men vi mener dette er noe nytt og helt annet enn det du har sett tidligere, svarer Norwegian-direktør Geir Karlsen på spørsmål fra NTB.
– Nuller ikke alle fordelsprogrammene hverandre ut litt? Hva er det som skal gjøre at kunden faktisk blir mer lojal i dagens marked?
– Hør nå: Det som irriterer meg mest i ordningene jeg er medlem av, er at jeg ikke helt vet hva poengene er verdt, eller hva jeg kan bruke dem på. Og når jeg vil bruke dem, blir jeg fortalt at jeg ikke kan bruke dem akkurat nå. Det vi skaper, blir helt transparent. Du vet nøyaktig hva du har opptjent, og kan bruke dem fritt på hotell eller fly eller hva du vil, sier Stordalen.
Han sier det de skal lage, er en slags nordisk euro for reiseliv og andre partnere som blir med. Det skal sikre at verdien blir fast på poengene.
Stordalen og Karlsen mener årsaken til at en flyaktør og hotellaktør ikke har knekt samarbeidskoden før nå, er at man har sittet på hver sin tue og ikke villet dele kundene sine med hverandre. Nå mener de to å ha funnet lykken og vinneroppskriften.
Det er også en annen faktor de mener skiller dem fra eksempelvis SAS EuroBonus:
– Det er også en fordel at vi to sitter på samme side av bordet. EuroBonus er eid av SAS, og de andre er bare med som vedheng, sier Stordalen.
SAS ønsker på sin side konkurransen velkommen og påpeker at de har nytt meget godt av samarbeidet med 30 flyselskaper og ulike leverandører verden over.
– Konkurranse og innovasjon gjør oss alle bedre, så dagens nyhet fra Strawberry og Norwegian ser vi på som positivt, skriver talsperson Tonje Sund til NTB.
Norwegian og Strawberry sier kunden neppe vil finne samme aktør innen for eksempel bilutleie hos både deres program og EuroBonus. Partnerne som vil vinne forbrukernes gunst gjennom deres klubb, må ta et valg, men får til gjengjeld eksklusivitet, framholder de.
Begge har tro på at telefonene vil begynne å kime ganske kjapt fra både store og små aktører som vil være med. Norwegian og Strawberry eier i dag 50 prosent hver i det nye selskapet, men de ser for seg at større partnere kan gå inn på eiersiden enten i år eller senere.
– Er det litt hast med å få lansert dette før rente- og prisøkningene for alvor slår inn i folks privatøkonomi, og folk strammer til på reiser og ferier?
– Dette blir i hvert fall en mulighet for å kunne få seg flyreiser, hotellopphold og alt som er med i dette fellesskapet, på en gunstig måte, svarer Strawberry-eieren.
– Går poengene ut på dato, eller blir de der så lenge kunden vil?
– Vi går alle ut på dato, også jeg, svarer Stordalen.
– Men vi tror dette opplegget er såpass bra at folk faktisk bruker opp poengene sine. Slik at færre av dem faktisk går ut på dato, legger Norwegian-direktør Karlsen til.
(©NTB)