Fjerde kvartal endte med et negativt driftsresultat (EBIT) på 93 millioner kroner, påvirket av en svakere krone mot dollar. Året inkluderte et svært vellykket oppkjøp av Widerøe, samt en solid kapasitetsvekst.
Norwegian-konsernet hadde 6,2 millioner passasjerer i fjerde kvartal. Av disse fløy 5,2 millioner med Norwegian, mens Widerøe hadde én million passasjerer. Sammenlignet med fjerde kvartal i 2023, økte antallet passasjerer for Norwegian og Widerøe med henholdsvis 480 000 og 126 000. Norwegian økte kapasiteten (ASK) med 19 prosent, mens Widerøes kapasitet steg med fire prosent. Til tross for den sterke kapasitetsøkningen i kvartalet, oppnådde Norwegian en fyllingsgrad på 84,2 prosent, kun 0,2 prosentpoeng ned fra samme periode i 2023. Widerøe økte fyllingsgraden med nesten fem prosentpoeng, til 72,9 prosent. For hele 2024 hadde Norwegian 22,6 millioner passasjerer, en økning på ti prosent fra 2023. Widerøe hadde 3,8 millioner passasjerer i 2024, og satte ny passasjerrekord i flyselskapets over 90 år lange historie.
– Totalt sett er vi fornøyde med arbeidet som er lagt ned på tvers av konsernet. Det er godt å se den solide passasjerveksten vi oppnådde i 2024, noe som viser at vi har et attraktivt produkt som er verdsatt av både nye og eksisterende kunder. Veksten i forretningsreisende er spesielt gledelig, og vi ser frem til å fortsette integreringen av Widerøes produkttilbud for å nå ut til enda flere som reiser i jobbsammenheng. I tillegg er jeg veldig glad for at det nå ser ut til at Boeing er i ferd med å løse sine produksjonsutfordringer. Hittil i år har vi fått levert tre nye 737 MAX 8-fly, sier konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen.
Den 17. oktober markerte selskapet den hittil største frivillige biodrivstoffavtalen i Norge med en første fylling på forsvarssektorens tjenestereiser med Norwegian. Interesseorganisasjonen Transport & Environment rangerte i desember Norwegian blant de tre beste flyselskapene i verden for sitt arbeid med bærekraftig flydrivstoff.
Punktligheten i fjerde kvartal, målt i antall avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var på 78,4 prosent for Norwegian. Widerøe hadde en punktlighet på 77,5 prosent. Regulariteten lå på henholdsvis 99,1 prosent og 92,6 prosent. Begge flyselskapene hadde utfordringer med vær og operasjonelle forhold i kvartalet.
Ser fremover i 2025
Norwegian anslår at flåten vil være på 88 fly i årets høysesong, og forventer en lav prosentvis økning i kapasitet i 2025.
– Det positive med den svake kronekursen er at den fører til flere besøkende til Norden. Norwegian og Widerøe står i en unik posisjon til å ta imot disse reisende. I 2025 skal vi derfor fortsette arbeidet med å forbedre produktet vårt, og styrke innsatsen på å redusere kostnader og øke effektiviteten, sier Geir Karlsen.
Styret vil til generalforsamlingen i 2025 foreslå en utdeling av overskudd på 0,60 kroner per aksje for 2024, enten gjennom utbytte eller tilbakekjøp av aksjer. Den foreslåtte utdelingen tilsvarer totalt 580 millioner kroner og en utdelingsandel på 48 prosent. Utdelingen er gjenstand for visse betingelser i selskapets låneavtaler.
I desember ga Oslo tingrett Norwegian fullt medhold i saken om klimakvoteforpliktelser i 2020. Dommen slo fast at Norwegian kunne oppfylle sine forpliktelser ved å tilby dividende, og at det ilagte gebyret på nærmere 400 millioner kroner var ulovlig. Selskapet har rett til full tilbakebetaling av gebyrbeløpet, inkludert renter, dersom avgjørelsen blir endelig. Klima- og miljødepartementet har anket avgjørelsen.