Ikke minst gjelder dette Widerøe, som satte ny passasjerrekord for hver av sommermånedene. Norwegians sommerprogram for 2026 lanseres i løpet av september.
– August var en solid avslutning på det som har vært en rekordsommer for oss. Det viser at planleggingen for årets høysesong har vært godt tilpasset etterspørselen, og at vi har et sterkt produkt som kundene setter pris på. Dette vil vi ta med oss og bygge videre på fremover. I tillegg hadde vi god punktlighet og svært høy regularitet for både Norwegian og Widerøe denne måneden, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Norwegians kapasitet (ASK) i august var 3 979 millioner setekilometer, opp 2 prosent fra fjoråret. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var 3 420 millioner setekilometer, også en økning på 2 prosent. Fyllingsgraden var 86 prosent, opp 0,2 prosentpoeng. Norwegian hadde i gjennomsnitt 91 fly i drift i august.
Widerøes kapasitet (ASK) var 193 millioner setekilometer, ned 0,3 prosent fra året før. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var 150 millioner setekilometer, mens fyllingsgraden var 77,5 prosent, opp 1,1 prosentpoeng.
Punktligheten til Norwegian og Widerøe, målt i andel avganger innen 15 minutter av ordinær tid, var henholdsvis 81,2 prosent og 91,8 prosent. I august ble 99,7 prosent av Norwegians oppsatte flyvninger gjennomført, mens Widerøe gjennomførte 98,6 prosent av sine flyvninger.
Sommerprogrammet 2026
Norwegians sommerprogram for 2026 lanseres 10. september, og inneholder destinasjoner i over 35 land på tvers av Europa.
– I neste sommersesong vil vi ha mer enn 300 ruter til over 120 destinasjoner, noe som gir kundene våre et bredt utvalg av reisemuligheter. Etterspørselen fremover er fortsatt solid, og vi ser frem til en travel høst. De som planlegger å reise i høstferien bør bestille snart, ettersom vi ser stor etterspørsel i den perioden, sier Geir Karlsen.
I løpet av sommermånedene fikk Norwegian levert hele seks nye Boeing 737 MAX 8, som en del av den pågående flåtefornyelsen.
Widerøe har publisert sine trafikktall i en separat pressemelding som finnes i selskapets presserom.
