Norwegian skriver i en pressemelding at det å eie en større del av flåten et viktig steg for å sikre forutsigbarhet, finansiell fleksibilitet og langsiktig vekst. De anser at kjøpet bidrar til lavere kostnader også. På bakgrunn av dette har de besluttet å kjøpe 10 fly av typen Boeing 737-800 som de leaser i dag.
– Betingelsene vi har oppnådd er gode for Norwegian, og avtalen passer godt inn i vår langsiktige flåtestrategi. Disse flyene er allerede en viktig del av flåten vår og kommer til å fortsette flyvninger på sentrale deler av rutenettverket vårt. Kjøpet av flyene er forventet å gi reduserte kostnader på kort og lang sikt, i tillegg til å gi ytterligere fleksibilitet når vi planlegger flåte og rutenettverk fremover, sier konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen.
Avtalen forventes sluttført i løpet av første kvartal 2025. Norwegian forventer å bokføre en engangsgevinst på omkring 570 millioner kroner når avtalen er fullført. Gevinsten reflekterer prisen selskapet har forhandlet frem for flyene, samt reduserte leasingforpliktelser. I tillegg forventer Norwegian at avtalen medfører gjennomsnittlig årlig kostnadsbesparelse, etter finansieringskostnader, på omkring 200 millioner kroner.
Flere andre har gjennomført lignende grep
Det er flere andre flyselskaper som har implementert lignende strategier som Norwegian ved å kjøpe tilbake fly som tidligere var leaset, med mål om å oppnå større finansiell fleksibilitet og redusere kostnader.
Eksempler på slike selskaper:
1. Delta Air Lines: I 2016 kjøpte Delta 18 Boeing 787-8 Dreamliner-fly fra leasingselskapet GECAS (GE Capital Aviation Services) for å redusere sine fremtidige leasingforpliktelser og styrke sin flåteplanlegging.
2. American Airlines: I 2013 besluttet American Airlines å kjøpe tilbake 35 Boeing 737-800-fly som tidligere var leaset, som en del av deres strategi for å redusere gjeld og forbedre balansen.
3. Lufthansa: Det tyske flyselskapet har også gjennomført lignende tiltak ved å kjøpe tilbake leaset fly for å redusere avhengigheten av leasing og oppnå større kontroll over flåten.
Kilder: Norwegian, Delta Airlines, American Airlines og Lufthansa
