Nettoomsetningen gikk opp til 22,5 milliarder kroner, som er økning på 15 prosent sammenlignet med 2014.
Resultatet er ifølge selskapet ”sterkt påvirket av et urealisert tap på sikring av drivstoff for 2016 og 2017 på nærmere 800 millioner kroner”, fremgår det blant annet i en pressemelding.
Tar man hensyn til det tapet er man nærmere 875 millioner kroner i resultat, før skatt.
I fjerde kvartal hadde Norwegian et tap på 703 kroner, som er en forbedring på rundt en halv milliard sammenlignet med 2014. I samme periode økte omsetningen med 16 prosent – til 5,3 milliarder kroner. Tapet skyldes i stor grad sikring av drivstoff og en svak krone. Takket være overføringen av store deler av Norwegians flyflåte til datterselskapet Arctic Asset Aviation Ltd. (AAA) har imidlertid verdien av flyene økt i takt med dollaren. Dette har gitt en positiv effekt på 88 millioner kroner på egenkapitalen for fjerde kvartal, og 421 millioner kroner på helårsbasis.
– Vi går inn i 2016 med gunstige drivstoffsikringer og en av Europas yngste flåter av fly, som gir oss en betydelig konkurransefordel. Generelt ser vi i tillegg en god etterspørsel etter flyreiser, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos blant annet i en kommentar til resultatet.
– Samtidig skaper uforutsigbare politiske beslutninger om en ny flyseteavgift i Norge usikkerhet for hele flybransjen. Det ligger for øvrig en stor motsigelse i at et selskap med bransjens laveste utslipp skal straffes hardest, sier han blant annet.