Spicer ble spurt om flytillatelsen Norwegians EU-registrerte selskap fikk av president Obama i desember for å fly til og fra USA. Det tok tre år å få søknaden innvilget blant annet fordi fagforeningene for piloter i USA kjempet mot den.
– Jeg har forstått det sånn at Norwegian må bruke 50 prosent amerikansk arbeidskraft på sine USA-ruter. Uten å komme presidenten i forkjøpet bidrar dette til arbeidsplasser i USA, sa Spicer blant annet.
Det var det konservative nettstedet og magasinet Newsmax’ reporter som spurte Spicer hva Trump mener om flytillatelsene Norwegian og selskapet Emirates har fått.
Etter uttalelsen til Sean Spicer i dag kan det høres ut som Norwegians avtale går en tryggere framtid i møte som vil gjøre det lettere for selskapet å fortsette å ekspandere USA-rutene.
Ifølge kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nilsen, vil selskapet ha over 1000 ansatte i USA innen utgangen av 2017. Og gjennom den store bestillingen av Boeing-fly bidrar Norwegian til å sysselsette mange ved Boeing-fabrikkene i Seattle og Charlotte.
– I dag er over 50 prosent av besetningen på våre transatlantiske ruter amerikanske. Vi har i dag over 500 amerikanske medarbeidere, og planen er at vi innen utgangen av året vil ha over 1000, sier Sandaker-Nilsen til NRK.
Han tror at konkurrentenes fagforeninger snart må innse at lave priser, nye fly og amerikanske jobber har kommet for å bli.
– Pilotlønninger er globale, så en amerikansk, britisk og norsk pilot tjener omtrent det samme. Vi etablerer baser der trafikken er største, som er New York, Fort Lauderdale og London. Oslo og Norge er for lite til å betjene et stort internasjonalt rutenett, legger kommunikasjonssjefen til.
Han forteller til NRK at de er i gang med rekrutteringen av amerikanske piloter, og at de første USA-baserte pilotene vil være i gang på vårparten en gang.