Norwegian har med andre ord skaffet seg mange støttespillere både i Norge, Norden og Europa*.
– Norwegian inntar førsteplassen med stor margin både i Norge, Sverige, Danmark og Finland når det gjelder ferie- og fritidsreiser, forteller countrymanager for Travellink i Norge, Hege Bergsløkken, som fortsetter:
– Tross knallhard konkurranse kaprer de også en meget sterk bronseplass i Europa. I Norge kommer Thomas Cook på andreplass, mens bare 11 prosent av oss fortrekker Ryanair. For Europa er det selskapet EasyJet som kommer på topp fulgt av Ryanair på andreplass og altså Norwegian på tredjeplass
– For Norwegian er det viktig å tilby god kvalitet til en lav pris, sier salgsdirektør Lars Sande i Norwegian i en kommentar til undersøkelsen.
– Vi setter stor pris på at våre direkteruter med splitter nye, mer miljøvennlige fly, gratis WiFi og hyggelig service blir godt mottatt av de reisende. Positive tilbakemeldinger fra kundene er svært viktig og motiverer oss til å fortsette å jobbe for at enda flere skal velge Norwegian på neste reise
Blant de norske respondentene i undersøkelsen, er det pris som har størst betydning for valg av flyselskap (88 %), mens behagelige flytider ved ut/hjemreise er nest viktigst (64 %). Flyplassens beliggenhet blir rangert som nummer tre på listen (43 %).
– De norske deltagerne i undersøkelsen er overraskende lite opptatt av å få adgang til en lounge på flyplassene, forklarer Bergsløkken i Travellink.
– Bare 5,1 prosent svarer at dette er viktig når de skal bestille en feriereise. Heller ikke WiFi eller taxfree-utvalg om bord i flyet teller mye for nordmenn. Bare tre prosent svarer at dette er viktig. Med andre ord: For det store flertallet handler det om å få reisen til best mulig pris.
Det er også interessant å merke seg at åtte av ti av de norske respondentene har benyttet seg av ulike flyselskaper på ut- og hjemreisen – for å få best mulig pris.
– Dette ser vi tydelig hos oss i Travellink når folk bestiller billetter. Behagelige flytider er viktig, og da hender det ofte at de reisende velger forskjellige flyselskaper på utreisen og hjemreisen, sier Hege Bergsløkken i Travellink.
Men Ola og Kari er ikke udelt positive til lavprisselskapene. Mange mener at disse selskapene vet å ta seg betalt for ekstra-tjenester slik som for eksempel for bagasje. Nesten fire av ti svarer at de synes lavprisselskapene kan være like dyre som full-service-selskapene, særlig i høysesong. Og over tre av ti oppfatter at lavprisselskapene var billigere før.
Nordmenn rangerer lavprisflyselskapene slik, basert på egne erfaringer og kundeservice:
Norwegian 61%
Thomas Cook 19%
Ryanair 11 %
Wizz Air 7%
Easy Jet 6%
Europeere under ett rangerer lavprisselskapene slik:
EasyJet 22 %
Ryanair 18 %
Norwegian 12 %
Vueling 8 %
Eurowings 4 %
*Undersøkelsen ble fortatt blant eDreams/ODIEGOs kunder i juni 2016. 16.743 respondenter fra Storbritannia, Spania, Frankrike, Italia, Tyskland, Portugal, Sverige, Norge, Finland og Danmark svarte på spørsmålene. Av disse var 3975 personer fra de nordiske landene Sverige, Norge, Finland og Danmark. Respondentene ble spurt om å velge sine topp tre lavprisflyselskaper i Europa basert på egne erfaringer og kundeservice.