Fyllingsgraden i andre kvartal var 88 prosent, opp tre prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor. Tatt i betraktning en kraftig økning også i fjor, innebærer dette at Norwegian fyller flyene stadig bedre. Hittil i år er to nye Boeing 787 Dreamliner og 10 nye Boeing 737-800 faset inn. Norwegian har nå en flåte på 10 Dreamliner langdistansefly og vil innen få år ha en flåte på minst 42 Dreamliner langdistansefly.
Til sammen 7,7 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal – en økning på 11 prosent. Den sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på OSL, Stockholm Arlanda, London Gatwick og de spanske basene. I løpet av kvartalet har Norwegian etablert ny base i Palma, og selskapet flyr nå en rekke innenriksruter i Spania.
For andre kvartal omsatte Norwegian for vel 6,6 milliarder kroner, en økning på 13 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Samlet kapasitetsvekst (ASK) var på 12 prosent for andre kvartal, mens trafikkveksten (RPK) var 16 prosent, noe som også henger sammen med fullere fly og at hver Norwegian-passasjer i snitt nå flyr vesentlig lenger enn før. Veksten fremover ventes å bli sterkere resten av året. Norwegians vekstanslag på 18 prosent (ASK) for hele året ligger fast.
– Jeg er svært godt fornøyd med den resultatforbedringen og fyllingsgraden vi har dette kvartalet, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
– Samtidig har vi hatt betydelige ekstra kostnader til innleie av fly og kompensasjon til passasjerer. Når denne sommeren er over vil de innleide flyene bli faset ut og vi ser positivt på utviklingen framover, i form av bookinger og forsalg de nærmeste månedene, sier Kjos.
Nye fly
Norwegians datterselskap Arctic Aviation Assets (AAA) har inngått avtale om leveranse av 30 fly av den nye flytypen A321 Long Range. Det nye mellomdistanseflyet har en rekkevidde som gjør det godt egnet til å operere lange ruter. Norwegian vil selv operere den nye flytypen når den kommer på markedet i 2019.
I 2012 la Norwegian inn en ordre på 100 Airbus A320neo, samtidig med en stor Boeingordre. Nå har selskapets datterselskap inngått avtale med Airbus om å konvertere 30 fly av typen A320neo til den større flytypen A321LR. Norwegian skal operere de nye flyene. Etter planen skal AAA få levert åtte fly i 2019, og de øvrige 22 de to påfølgende årene.
Den nye flytypen kan fly lenger enn A320neo og den vil ha plass til om lag 220 passasjerer, samtidig som den vil ha et betydelig lavere drivstofforbruk per passasjer. Det vil ha en rekkevidde som åpner opp for ruter eksempelvis fra østkysten av USA til en rekke flyplasser i Skandinavia og Europa forøvrig. Det vil også kunne operere mellom Skandinavia og deler av Asia, samt fly til nye markeder som Sør-Amerika fra en rekke andre europeiske destinasjoner.
– Vi er svært fornøyd med at Norwegian har valgt A321LR, som er verdens mest langtrekkende «single aisle» flytype. Norwegian vil bli den første lavprisoperatøren som vil fly A321LR. Flyet setter en helt ny standard i flyindustrien med lavt drivstofforbruk og god komfort for passasjerene, sier John Leahy, COO Customers i Airbus.
– Jeg er svært tilfreds med denne nye Airbus A321LR-ordren, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
– Airbus A321LR er det eneste mellomdistanseflyet av denne størrelsen på markedet og flytypen passer svært godt inn i vår fremtidige flåte, både med tanke på størrelse, rekkevidde og lavt drivstofforbruk. Vi vil kunne få en betydelig kostnadsfordel og økt konkurransekraft fremover, og dermed sikre våre kunder fortsatt lave priser om bord i flunkende nye fly til helt nye destinasjoner, sier Kjos.