De store nettbaserte reisegigantene, også kalt OTA-er (Online Travel Agent), har enorm markedsmakt globalt. De eier ingen reiselivsprodukter selv, men opererer som mellomledd, mellom for eksempel hoteller og kunder.
– Vi har jobbet lenge for å få fjernet klausulene i våre avtaler med OTA-ene, sier administrerende direktør Torgeir Silseth i Nordic Choice Hotels til Dagens Næringsliv.
I dag har OTA-ene klausuler i avtalene med hotellene, som nekter hotellene å selge rom gjennom egne kanaler til en lavere pris enn den OTA-ene tar for de samme rommene. EU-parlamentet har blitt enige om å innføre forbud mot disse klausulene.
– Det er på overtid med forbud, mener administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.
Formelle vedtak til lovverket, som kalles Digital Markets Act (DMA), vil trolig bli fattet i EU innen september, ifølge Nærings- og fiskeridepartementet.
(©NTB)