Llewellyn mener kortbanenettet i Nord-Norge er godt egnet for den nye teknologien fordi elektriske passasjerfly ikke er avhengig av lange rullebaner.
Airbus ser i første omgang for seg småfly som kan frakte mellom 10 til 19 passasjerer. Innen 2030 har de satt seg et mål om å ha klart et elektrisk drevet passasjerfly med 100 seter.
– Det er veldig ambisiøst, men det er et mål vi håper og tror vi kan klare, sier Llewellyn til NRK.
Han mener det er store fordeler ved at flyene blir elektriske. Han trekker frem miljø og mindre støy som to av hovedfaktorene.
Widerøe følger spent med i utviklingen. Flyselskapets Dash-8-maskiner begynner å bli gamle, og den forurenser med sine to bensinmotorer.
– Vi er nødt til å begynne å tenke på et skifte over til en ny teknologi og en ny flytype, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen.
Direktøren håper at batteridrevne fly vil bli fremtiden for Widerøe.
– Vi håper jo at vi i perioden mellom 2025 og 2030 kan få se de første elektriske flyene på vingene, sier han.
Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, ser lyst på planene til den franske flyprodusenten.
– Det er musikk i våre ører at Airbus sier vi må få fart på elektronikken i lufta, sier han.
Han forteller videre at Norge har forutsetningene som skal til for å klare dette, og er enig med Llewellyn i at kortbanenettet i Nord-Norge ligger veldig bra til rette for elektriske passasjerfly.
– Det er korte distanser, og en 20-seter vil være en god start. Kanskje ut til Røst, om vi ser litt frem i glasskula, sier konsernsjefen.
Luftfartsdirektør Lars Kobberstad tror Norge kan være et foregangsland når det kommer til elektriske passasjerfly.
– Norge har vært et foregangsland på elektriske biler, og jeg ser ikke noen grunn til at vi ikke skal være det for fly også, sier Kobberstad.
Han har ingen planer om å stå i veien for flyprodusentene som mener at lovverket må endres dersom elektriske fly skal gjøre sin inntreden i luftfarten.
– Vi er opptatt av at luftfarten skal utvikle seg videre, og jeg tror elektriske fly definitivt kan være en fremtid for norsk luftfart, konkluderer han i samtalen med NRK.