Nær halvparten (46 prosent) av de spurte har faktisk reist til et annet land for å få tilfredsstilt sportshungeren sin.
Funnene fremkommer i den ferske undersøkelsen Sports Travel Scorecard, som Hotels.com™ nå lanserer. Undersøkelsen forteller om sportsfansens reisevaner, og er basert på tilbakemeldinger fra 3 250 respondenter fra hele Europa.
I snitt reiser dedikerte sportsfans i Europa fire ganger i året, for å oppleve favorittlaget sitt eller for å se verdens beste idrettsutøvere live. Russland, Tyrkia og Spania ligger helt i tet på listen over den mest dedikerte sportsfansen. Her oppgir nemlig 80 prosent av de spurte at de er villige til å reise for å oppleve sportsbegivenheter.
Norske sportsinteresserte ligger ikke langt bak teten. Her på berget oppgir over 75 prosent av oss at vi vil reise for å se sport. På dette området slår vi i hvert fall Sverige – såvidt, og er langt foran Danmark og Finland.
Nordmenns sportsinteresse plasserer oss på en sjetteplass over nasjonaliteter som er beredt på reise for sportens skyld, foran våre naboer i Sverige, Danmark og Finland.
– Dedikerte sportsfans reiser trolig lengre avstander per år enn mange gjør hele ferien, sier Simon Matthews, Senior PR Manager of Hotels.com Brand.
– For eksempel reiser engelske fotballfans i snitt mer enn 320 mil bare for å se innenlands fotballkamper gjennom en sesong, i tillegg til reiser utenlands.
Topp ti land som er mest villige til å reise for å se sport:
- Russland (80%)
- Spania (80%)
- Tyrkia (80%)
- Italia (76%)
- Nederland (76%)
- Norge (75%)
- Sverige (74%)
- Danmark (66%)
- Finland (66%)
- Tyskland (64%)