Tallene forteller ifølge Dagens Næringsliv en vekst i Norge i antall overnattinger fra samtlige asiatiske markeder på 32 prosent så langt i år og 35 prosent i juli isolert.
Veksten hos våre skandinaviske naboer er langt svakere.
Med tilsammen 473 000 asiatiske overnattinger fra januar til juli, har Norge dratt fra Sverige (423 000) og Danmark (307 000). Både Sør-Korea, Taiwan, India og Thailand blir stadig viktigere for norsk reiseliv, selv om den sterkeste veksten er fra Kina.
Tallene til og med juli i år viser en vekst på 63 prosent i antall kinesiske overnattinger i Norge – fra 95 000 i fjor til 155 000 i år. Det er langt flere enn i våre naboland.
– En årsak er nok at vi bruker noe mer penger på markedsføring i disse landene enn svenskene og danskene, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge til Dagens Næringsliv.
– Det er jo slik at asiatene, som i all hovedsak reiser på pakketurer der flere land i Nord-Europa eller Norden er inkludert, oppholder seg kortere tid i Danmark og Sverige enn de gjør i Norge. De skal gjerne besøke København og Stockholm, hvor de normalt har en til to overnattinger på hvert sted, men de vil se mer enn bare Oslo når de kommer hit. De vil også oppleve Vestlandet med fjordene. Det betyr at de gjerne har tre-fire overnattinger i Norge.
Tuftin mener den svake norske kronen ikke er like viktig i dette bildet, selv om det kan være en utløsende faktor. At internasjonale luksusmerker er relativt billige i Norge er blant andre positive faktorer.
Frisk luft og ren natur er andre faktorer Tuftin fremhever som viktige faktorer for de besøkende fra Asia.
Norge på topp i kampen om Asia-turistene
0Norge er vinneren i kampen om turistene fra Asia, viser tall fra Danmarks markedsføringsorganisasjon Visit Denmark.