Det nærmer seg Nordic Business Travel Summit (NBTS), med tittelen Let’s get Real – In an AI World, som skal gå av stabelen 17 – 18. mars i Oslo. Dette er Nordens største arrangement rettet mot forretningsreiser og Travel Management (reiseadministrasjon). Arrangementet arrangeres av de nordiske organisasjonene DBTA, FBTA, NBTA og SBTA i fellesskap. I år fokuserer de på hvordan AI og bærekraft former fremtidens bedriftsreiser. I den forbindelse ønsket vi å høre med NBTA (Norwegian Business Travel Association) om hvilke områder norske medlemmer fokuserer på i 2025.
– Når vi ser på 2025 som helhet, er det flere viktige trender som vil påvirker, og NBTA jobber aktivt med å adressere disse. Først og fremst vil økonomiske faktorer spille en stor rolle. Mange bedrifter opplever press på reisebudsjettene, og det blir viktig å finne smarte måter å håndtere kostnader på uten at det går ut over kvaliteten på reisene, uttaler General Manager i NBTA, Carl F. Moltzau.
Bærekraft
Et annet fokus blant deres medlemmer er bærekraft. Bedrifter vil i økende grad stille krav til hvordan de kan redusere sitt karbonavtrykk og implementere mer bærekraftige reisevaner. I tillegg til bærekraft for reiser, ser de at flere medlemmer på innkjøpssiden jobber med å utvikle langsiktige og ansvarlige reiseprogrammer på tvers av organisasjonen for å bidra til bærekraftig utvikling på systemnivå.
Teknologi
Ny teknologi gir store muligheter for medlemmene gjennom bedre dataanalyse, automatisering av reiseprosesser og bruk av innovativ teknologi for å tilpasse reisepolicyen. Det handler om å gjøre reiseprogrammer mer effektive og relevante. De ser også på hvordan digitale løsninger kan bidra til en mer sømløs reiseopplevelse for de ansatte, fra bedre bookingsystemer til oppdaterte verktøy for reiseadministrasjon og informasjonsdeling under reisen.
AI og ny teknologi vil muliggjøre bedre datadrevet beslutningstaking. Med bedre tilgang til data kan bedrifter ta smartere beslutninger om reiser. Enten det er å analysere reisemønstre for å finne besparelser eller å bruke data for å forstå ansattes behov og preferanser, blir teknologi et viktig verktøy for å optimalisere reiseprogrammene.
Reisesikkerhet
Sikkerhet og reiserisiko har alltid stått på agendaen og er ikke blitt mindre aktuelt med dagens urolige verdensbilde.
– En viktig del av vårt fokus for 2025 er å hjelpe medlemmene med å håndtere reise risiko. Etter pandemien har vi sett økt bevissthet rundt fleksibilitet, og mange medlemsbedrifter jobber for å sikre at reiseprogrammene er fleksible nok til å tilpasse seg både endringer i forretningsbehov og eksterne utfordringer som politiske endringer eller globale kriser, forteller Carl.
De mener at teknologi vil spille en stor rolle i utviklingen av dette området, med løsninger som gjør det lettere å tilpasse seg raske endringer i reisevilkår.
Velvære
Velvære på forretningsreiser er en annen stor prioritet. Medlemmer er opptatt av hvordan de kan sørge for at ansatte føler seg trygge og ivaretatt på reisen, og hvordan bedriften kan tilrettelegge for bedre helse og trivsel, både fysisk og mentalt.
– I tillegg til de teknologiske og økonomiske endringene, ser vi at det er et økende behov for bedrifter å tilpasse sin bedriftsreisekultur. Hvordan organisasjoner ser på reiser og ansattes forventninger til reiseopplevelsen er i ferd med å endre seg. Ansatte søker mer fleksibilitet og støtte i sine reiseopplevelser, og det stiller nye krav til hvordan reiseprogrammer skal utvikles, beskriver han.
Reiser som strategisk verktøy
De mener at forretningsreiser i økende grad vil betraktes som et strategisk verktøy for bedrifter. Det handler ikke bare om å få folk fra punkt A til punkt B, men også om hvordan forretningsreiser kan styrke relasjoner med kunder og partnere, samt åpne nye markeder. Å bruke reiser mer strategisk vil være viktig for mange organisasjoner i fremtiden.