Ved hjelp av BlueBot kan KLMs kunder føre samtaler via Messenger, og ved hjelp av denne typen kunstig intelligens bestille billetter på en enkel og smidig måte.
BlueBot (BB) har sin egen personlighet: den er hjelpsom, vennlig, profesjonell og smart. Ved hjelp av kunstig intelligens koblet til KLMs teknologi skal BB håndtere alle innkommende henvendelser – også med bistand fra 250 menneskelige kollegaer. I de tilfellene hvor BB ikke kan hjelpe kundene overlates nemlig henvendelsen til en av kollegaene.
BB kommer til å tilbys i flere av KLMs tjenester innen nær fremtid og blir kompatibel med flere digitale kanaler.
– Det er både spennende og gøy at vi nå kan utvide vårt servicetilbud gjennom BlueBot og kunstig intelligens. Vi jobber mot å ligge i forkant når det gjelder service i sosiale medier, og lanseringen av BB er et bevis på det, sier Emmelie Johansson, markedssjef for Air France og KLM i Norden.
KLM har over 25 millioner følgere på selskapets ulike digitale plattformer. I disse kanalene tar KLM i mot over 16 000 spørsmål per uke, som besvares av mer enn 250 servicemedarbeidere.