Inngangen til sommerferien preges nå av mulig SAS-streik, bemanningstrøbbel på flyplasser, kanselleringer og ombookinger. Det får telefonene til å gløde hos Norges største reiseforsikringsselskap.
– Mange frykter nå at de får ødelagt deler av sommerferien, og ringer oss for å sjekke hva forsikringen kan hjelpe til med. Enten fordi de har fått kansellert eller flyttet på en flyreise, eller på grunn av kaoset som råder på flyplasser rundt om i Europa. Som om ikke det var nok kan det også bli SAS-streik midt i fellesferien, sier reiseekspert Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring.
En reiseforsikring skal dekke det som heter akutte og uforutsette utgifter. Eksempler på dette er sykdom, ulykker, forsinkelser, tyverier og tapt bagasje. Den erstatter ikke utgifter et fly- eller reiseselskap er pliktig til å refundere.
– Hvis du bestiller en bukse, og butikken ikke får levert deg denne buksa, er det butikken selv som må refundere pengene eller tilby deg et annet produkt. Sånn er det med flybilletter også. Derfor er flyavganger selskapene selv booker om på eller kansellerer ikke omfattet av reiseforsikringen. Vi har inntrykk av at norske flyselskaper er flinke til å ta ansvar i slike situasjoner, sier Handeland.
– Forbrukerrådet har en glimrende oversikt over hva man som forbruker har krav på hvis en flyavgang er forsinket, blir booket om på eller blir kansellert, legger han til.
– Vi skal ikke blande oss inn i en arbeidskonflikt
Dersom det skulle bli SAS-streik kan dette gå utover ferieplanene til mange nordmenn. Men noe forsikringssak blir det imidlertid ikke.
– En forsikring dekker ikke streik. Vi som forsikringsselskap skal ikke blande oss inn i en arbeidskonflikt. Men vi får krysse fingrene for at partene kommer til enighet før det eventuelt blir en realitet, sier Andreas Hadeland i If og Europeiske Reiseforsikring.