– Normalt har vi ligget på 50 prosent booking én måned før påske. Nå er vi allerede oppe i 70 prosent, og det er ennå fire uker igjen til påske. Det ligger an til kanonpåske, sier direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort.
Dette er ikke bare gode nyheter for Hovi&co, men for hele besøksnæringa på Beitostølen. For det er slik det alltid er med hjørnesteinsbedrifter, at når de driver godt, drypper det som regel skikkelig på hele lokalsamfunnet
Beitostølen Resort skal hver dag, hele året, fylle 2.600 kommersielle senger, som jo er et kolossalt volum for en destinasjon med 374 fastboende. Når alle disse sengene er boooket, og hyttefolket i tillegg strømmer på, plystrer det muntert i alle kassaapparatene rundt om i fjellandsbyen.
Det har vært en god vinter. I november var Beitostølen størst av fjelldestinasjonene med 20.840 gjestedøgn, ifølge de offisielle gjestedøgnstallene fra Statistisk Sentralbyrå. Desember var en sterk trafikkmåned, som også januar og februar var.
– Nå har vi hatt tre solide vinterferieuker, og det er fortsatt bra med både danske og svenske gjester her, også denne uka, sier Atle Hovi, som humrer når han fastslår følgende: -Vanligvis spør folk; «blir det nok snø i påska», men det er det ingen som spør om i år. Vi har nok av både snø, humør og gjestfrihet!
Det ser dermed ikke ut til at strammere økonomiske tider rokker ved folks utferdstrang.
– Nei, det ser absolutt ikke sånn ut. Snarere tvert imot. Vi har mange faste gjester som kommer igjen og igjen, og det virker som påska bokstavelig talt er hellig. Joda, det vil alltid være mange mennesker med god økonomi, men jeg tror vi ser et bredere bilde, at folk virkelig prioriterer ferie og fritid, og kanskje strammer inn på andre områder. Og det er jo et fantastisk Columbiegg, at mennesker kan kose seg med rekreasjon og trivelig samvær på ferie, samtidig som dette genererer særdeles viktig verdiskapning og samfunnsbygging for en fjelldestinasjon som Beitostølen. Et faktum som kommer absolutt alle til gode, avslutter Atle Hovi.