Det er Aviation Week som forteller om utviklingen i ”de tre store”. Til sammen opererer de tre selskapene rundt 575 flymaskiner, som bare er 25 flere enn i 1996. Samtidig har de tre mer enn en fjerdedel av alle bestillingene av såkalte wide body-maskiner hos Airbus og Boeing.
Samlet såkalt RPM-vekst (inntekt per passasjer-kilometer) for de tre Midtøsten-selskapene i fjor var på 11,2 prosent, og prognosen for inneværende år er på ni prosent. Samtidig er selskapenes økonomiske situasjon ikke så god som veksten skulle tilsi, ifølge Aviation Week.
Første halvdel av fjoråret falt inntektene for Emirates med 75 prosent. For i tillegg til prispress og effekten av valuta-svingninger merker både Emirates og de to andre Midtøsten-selskapene trusselen fra sterkt voksende lavprisselskaper som Air Asia X og Norwegian, samt de tradisjonelle linjeselskapenes nysatsing i lavprissegmentet.
USAs forbud mot å ta PC-er og annen elektronikk i håndbagasjen bidrar også negativt på bunnlinjen.
På denne bakgrunn har Emirates innført et spareprogram, men i likhet med de øvrige Midtøsten-selskapene oppgis bare deler av tallmaterialet. Etihad Airways sier kort at det var en nedgang i inntektene i 2016, tross vekst i passasjertallene. Qatar meddeler i knappe ordelag at de ikke merker særlig press på inntektssiden.
De tre selskapene har store ordrer inne i både Airbus’ og Boeings storflyprogram – henholdsvis A380 og 777-300, hvor man frykter at den mer pressede økonomiske situasjon kan påvirke kjøp negativt i tiden som kommer.