Normalt er de to lavprisselskapene skarpe konkurrenter, men på langdistanse-rutene har Norwegian nå fått et forsprang som Ryanair i stedet for å sture ønsker å utnytte.
Ifølge Business.dk skal Ryanair fore Norwegians langdistanseruter. Med det blir de en såkalt ”feeder airline”, som forflytter passasjerer fra mindre til større flyplasser, for deretter å frakte dem videre interkontinentalt med et samarbeidende flyselskap.
– Et slikt samarbeid vil innebære lavere billettpriser, ikke minst også fordi andre flyselskaper vil føle seg presset til å sette ned prisene, sier Stouby i en kommentar til Business.dk.
Samarbeidsformer som den det ligger an til mellom Norwegian og Ryanair er noe mange tror vil tvinge seg frem i årene som kommer. Det norske selskapet annonserte tidligere i år at de søkte samarbeid med andre lavprisselskaper innenfor det europeiske flynettet, ikke minst for å kunne ekspandere ytterligere på langdistanserutene.
Norwegian er for øvrig medlem av den nye flyalliansen Airlines for Europe (4E), sammen med lavprisselskaper som Ryanair, easyJet, i tillegg til Air France-KLM, Lufthansa og British Airways.