I hvert fall ikke etter at Boeing nylig viste frem den nye modellen under 2017 Paris Air Show. Ifølge selskapet har Max 10 den laveste setekostnaden av alle såkalte ”single isle”-modeller. Det vil si flymodeller med kun én midtgang.
Mer enn ti flyselskaper har allerede tilsammen 240 enheter av denne modellen i ordre, og flere vil utvilsomt komme til. I hvert fall hvis man skal tro Boeings toppsjef Kevin McAllister.
– Den nye Max 10 styrker vår konkurransekraft ytterligere, og vi føler oss hedret over det faktum at så mange har omfavnet verdiene som denne nye (og mer miljøvennlige) modellen tilfører de enkelte selskapene, sa han blant annet under introduksjonen.
I den stadig mer tilspissede konkurransen på verdensbasis har kravet til flyprodusentene hardnet til. Et selskap som Norwegian legger ikke skjul på at deres transkontinentale ambisjoner ikke hadde vært mulig uten den fuel-effektive Boeing-modellen 787 Dreamliner.
Max 10 hører til samme familie, men er noe mindre med sin kapasitet på inntil 230 passasjerer.
Den nye modellen kommer ikke minst etter sterk anmodning fra flyselskapene.
– De ville ha en større maskin i dette segmentet, med de samme gunstige operasjons-kostnadene, forklarer McAllister.
Ifølge spesifikasjonen vil den nye Max 10 levere fem prosent lavere reisekost per passasjer enn den foregående modellen.
Det er flere designmessige for bedringer med den nye maskinen, samt at de velprøvde motorene i hovedsak er de samme – bare enda bedre, ifølge McAllister.