– I fjor var det kaos på flyplasser med bagasje som ikke kom til rette. Det ser ut til at flyplassene har hatt mer kontroll i år, og det ser mye bedre ut enn vi hadde ventet, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.
Av de 2650 skademeldingene som var knyttet til reisegods, gjaldt 1000 forsinket bagasje.
Gjensidige registrerte 1.800 sykdomssaker i juli, noe som er flere enn i tidligere år. Det er mange små saker, men mange av dem kan likevel ødelegge ferien for mange.
– Vi har heldigvis hatt en halvering av antall saker hvor kunder må avbryte ferien og reise tilbake til Norge. Det gjelder både på grunn av sykdom eller dødsfall i Norge, og alvorlig akutt sykdom for personer på reise som må eller ønsker å få behandling hjemme, sier han.
– Mange ønsker ikke kontakt med lege i utlandet, og den største barrieren er språkproblemer, sier Rysstad.
Han understreker at lege må oppsøkes for å få godkjent hjemreise. Reisen må også godkjennes av forsikringsselskapets alarmsentral.
(©NTB)