Målinger viser at drivstofforbruket og utslippsnivåene i luft og sjø er redusert. Resultatene er samlet i en ny rapport fra Stena Line under navnet «A sustainable Journey». Rapporten gir også innsyn i de ambisiøse målene selskapet setter for seg selv for en mer bærekraftig fremtid.
– Vi er en av verdens ledende fergeselskaper, med 27 000 avganger per år fordelt på 20 ruter. Gitt størrelsen og omfanget av vår virksomhet, er vi fullt klar over vårt ansvar å drifte på en bærekraftig måte”, sier Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson i en pressemelding, der han fortsetter:
– Vår oppfatning er at en redusert miljøpåvirkning også er avgjørende for en langsiktig lønnsomhet. Dette er grunnen til at bærekraft inngår som en sentral del av vår strategi, og grunnen til at vi har satt oss ambisiøse bærekraftige mål
Stena Line har lang erfaring med investeringer i energieffektivisering av transport. Lanseringen av verdens første metanoldrevne ferge i 2015, Stena Germanica, er ett eksempel. Å koble fergene til landstrøm når de ligger til kai er et annet tiltak.
Dette er to av over 300 miljøtiltak Stena Line har iverksatt for å redusere drivstofforbruk og utslipp. Tiltakene involverer selskapets 35 skip. I et sammendrag i rapporten «A sustainable Journey» kommer det frem at Stena Line i perioden 2013-2016 reduserte drivstofforbruket sitt med 6,5 prosent, og utslippet av karbondioksid med 6,2 prosent pr nautiske mil.
Stena Line fortsetter fokuset på en mer bærekraftig fremtid, som fremover blir på fire sentrale strategiske områder basert på FNs globale mål for bærekraftig utvikling:
* Clean Energy – Redusere CO-utslipp pr nautiske mil med 2,5 prosent årlig, og en totalreduksjon på 35 prosent i perioden 2010-2030.
* Bærekraftig forbruk – Erstatte bruk av engangsposer og plastposer om bord i perioden 2017-2018.
* Livet under vann – Halvere bruken av skadelige kjemikalier innen 2020 og fase de helt ut innen år 2030.
* God helse – kontinuerlig redusere arbeidsulykker til målet 1,2 H-verdi er nådd (Lost Time Injury Frequency) i 2017.
– Dette gir oss et sterkt fundament og viser retning i vår strategi om bærekraftig innsats i årene fremover, sier Erik Lewenhaupt, Stena Lines ansvarlige for bærekraft.
– I året som kommer vil vi lansere en rekke nye store prosjekter hovedsakelig i områdene ren energi og bærekraftig forbruk. Batteridrift og biologisk nedbrytbare poser om bord på våre ferger er bare to av mange spennende prosjekter som er på gang, sier Lewenhaupt.
Høsten 2017 starter byggingen av Stena Lines nye RoPax-fartøy i Kina. De nye skipene skal etter planen bli levert mellom 2019-2020, og vil være blant de mest drivstoffeffektive RoPax-skip i verden. De nye fartøyene vil bli klargjort for gassdrift, Scrubbers og katalytisk rensing.