– Vi tilbyr alt fra tradisjonelle hoteller til boliger, villaer, leiligheter og igloer – mer enn noen annen digital bookingside, sier norgessjef Michael Heldre i en kommentar.
De såkalte online booking-byråene – OTA-er – får en stadig større andel av omsetningen av hotellovernattinger på verdensbasis. Hos Booking.com økte antallet registrerte boenheter med 27 prosent sammenlignet med året før.
– Vi ser her en raskere vekst enn for tradisjonelle alternativer som hoteller, gjestgiverier og ferieanlegg, sier Heldre videre.
I en ny undersøkelse i regi av den nederlandske OTA-giganten som involverte 57 000 reisende i 30 ulike markeder sier 30 prosent at de i 2018 ønsker å overnatte i en leilighet, i et apartements-hotell eller tradisjonell blokkleilighet. Det viser at stadig flere ønsker å bo mer alternativt.
En rekke hotellkjeder har de siste årene investert i tilknyttede selskaper, som tilbyr denne typen tjenester. Ikke bare som et resultat av nettgiganten Airbnbs suksess i dette segmentet, men også fordi den generelle trenden går i denne retningen.
I en annen undersøkelse utført av Booking.com, som inkluderte 19 000 reisende i 26 land, vurderte så mange som en av fem (21 prosent) at de vurderer å leie ut sine egne hjem.
– Vi vet fra våre undersøkelser at reisende blir stadig mer engasjerte når det gjelder å utforske ulike boalternativer på reise, alt fra leilighetshoteller til husbåter, sier visepresident i Booking.com, Olivier Grémilion.
Han leder også selskapets strategiarbeid knyttet til denne delen av OTA-markedet. Booking.com har arbeidet hardt den siste tiden innenfor dette feltet, for å kunne tilby et så stort utbud som mulig.
– Vi er derfor svært stolt over den milepælen vi passerte 10. april, og kommer til å fortsette arbeidet på dette området med enda større intensitet, fortsetter Grémilion.