– Jernbanetorget 2 står som en bauta i Oslos byhistorie og hele nasjonens sjøfartshistorie, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Hotels & Resorts som er driftsselskapet bak hotellsatsningen.
– ”Amerikalinjen” brakte nordmenn til New York, og nå vil vi bringe New York til Oslo. Enhver som har satt sine ben på Manhattan har kjent på energien og mangfoldet som gjør byen så spesiell: maten, kunsten, musikken, opplevelsene. Vår ambisjon er å gjenskape den følelsen her i Oslo sentrum.
Satser tungt
Hotellet utvikles som en frittstående merkevare, og skal rette seg mot kvalitetsbevisste forretningsgjester og tilreisende. Hotellet får 134 rom fordelt på syv etasjer. Gjestene vil ha tilgang til både treningsrom, spa og et rikt restauranttilbud.
– Målet er å skape et av Oslos beste hoteller, midt i smørøyet for kultur, transport og shopping. Det blir rett og slett ikke mer sentralt enn dette. Vi har som ambisjon å prege bybildet, og i mine øyne er byutviklingen i området rundt Oslos ”Grand Central” det desidert mest spennende som skjer i hovedstaden om dagen. Her ligger absolutt alt til rette for et New York i miniatyr, mener Stordalen.
Nordic Choice har de senere årene satset tungt i dette området, og vil med dette hotellet og det nye Clarion-hotellet som skal bygges i Bjørvika ha totalt åtte hoteller og mer enn 2070 rom rundt Jernbanetorget og sjøsiden.
Stor interesse
– Hotellet blir et frittstående hotell, på lik linje med Christiania Teater, Norefjell Ski & Spa, The Thief og Farris Bad, sier Trond Bastiansen, Chief Operation Officer i Nordic Hotels & Resorts.
– Det eneste disse hotellene har til felles er at de skal være destinasjoner i seg selv og skille seg ut med en unik historie, for eksempel gjennom eksklusiv innredning, design og kunst. Nå starter det spennende arbeidet med å utvikle en helt ny hotellmerkevare i hjertet av Oslo sentrum
Det er SpareBank 1 Skadeforsikring som eier det historiske bygget, som står på byantikvarens gule liste.
– Det har vært stor interesse fra flere norske og utenlandske hotellkjeder, som har sett potensialet til denne flotte eiendommen. For oss har det vært viktig å finne en samarbeidspartner som har ønske om å bevare særpreget i eiendommen. Valget landet på Nordic Choice, som kan vise til suksesshistorier fra lignende hotellkonsepter. Vi ser frem til å samarbeide om dette spennende utviklingsprosjektet, sier administrerende direktør for SpareBank 1 Gruppen, Turid Grotmoll.