Oslo Lufthavn blir en av de første europeiske flyplassene til å gjeste den nye modellen, sammen med Paris og Milano. Airbus’ 320neo skal brukes på ruter for kort- og mellomdistanseflyvinger.
– Vi gleder oss til å ønske A320neo velkommen her i Oslo. Flyet har bedre drivstoffeffektivitet og har mer stillegående motorer, sier Gabriel Leupold, salgsdirektør for Norden og Baltikum i Lufthansa Group.
– Å redusere utslipp og påvirkning på miljøet er viktige mål for Lufthansa. I tillegg har vi siden januar i år blant annet brukt biodrivstoff i stedet for vanlig drivstoff fra Oslo Lufthavn. Oppgraderingen av flyflåten bidrar til å realisere miljøsatsingen vår, sier Leupold.
“Neo” står for “new engine option”. A320neo har nye motorer og forbedret aerodynamikk som sørger for betydelig fremskritt i form av støy- og utslippsreduksjon. Ny teknologi fra Pratt & Whitney PW1100G JM-motorer gjør flyene 20 prosent mer drivstoffeffektive enn dagens modeller. Med et støynivå under 85-decibel ved oppstart, er støynivået kun halvparten så mye som et ordinært A320-fly. Dette bidrar til et aktivt støyvern og sørger for mer komfort for de reisende.
Lufthansa Group har bestilt totalt 116 fly av denne typen. 45 av disse er større A321neo-versjoner. De nye flyene skal inngå i rutenettet til Lufthansa og Swiss. Ifølge listeprisen er dette en investering på 13,3 milliarder USD. Foreløpig har Lufthansa tatt fire A320neo i drift og regner med at det blir totalt fem nye A320neo innen utgangen av året.