Lufthansa har fått mye kritikk for sin distribusjonsavgift på 16 euro (ca. 150 kroner) på alle bookinger hos reisebyråer som går via de globale distribusjonssystemene (GDS).
Samtidig implementerer Lufthansa nye salgsstrategier med nye partnere. Den siste i rekken er samarbeidet med Google Flights – ”Book on Google” – for brukere i USA. Dette samarbeidet gjør det mulig å gjøre en booking på lufthansa.com direkte i Google Flights via PC eller på smarttelefonen.
– Partnerskapet med Google vil gjøre bookinger online lettere og smidigere, ikke minst på mobile enheter, sier Lufthansa kommersielle sjef, Jens Bischof, i en pressemelding.
Den tyske reisearrangøren Buchen Reisen, og Tysklands største selskap når det gjelder flybilletter, Aerticket, har allerede implementert sine respektive grensesnitt med direkte bestilling gjennom Direct Connect, til Lufthansa-gruppens booking-systemer.
Til og med den selvstendige reisebyråkjeden Lufthansa City Center har bestemt seg for å utforme en alternativ distribusjonskanal som benytter seg av direkte bestilling – uten bruk av GDS.
– Vi er glade over å ha fått på plass de første direkte oppkoblings-punktene med store salgspartnere. Gjennom dette kan vi arbeide med et modent, selvstendig og mer fleksibelt tilbud, sier Jens Bischof.